NovemberRain Postat 12 februari 2012 Postat 12 februari 2012 Som rubriken!Dessa partiklar sjunker ej till botten... först trodde jag att det var mina Strigator som var bovarna, men eftersom det är lika mycket partiklar under dag som natt börjar jag fundera på om det verkligen är dom som är bovarna?Kan det vara saltet? Har kört KZ väldigt länge men nu börjat med TM, ingen skillnad!Problemet började med bytet från 200 literskaret till mitt 400 liters!Ozon är beställt, kör utan UV men kör balling light. Sen om det har någon inverkan vet jag inte? Citera
NovemberRain Postat 13 februari 2012 Författare Postat 13 februari 2012 Här kommer en ny bild på problemet... det fastnar nånting på glaset också, svårt att förklara vad det ser ut som... Citera
Kulin Postat 13 februari 2012 Postat 13 februari 2012 De e inte så enkelt att det är luftbubblor va? Citera
NovemberRain Postat 13 februari 2012 Författare Postat 13 februari 2012 Nej tyvärr, det är inte luftbubblor.Har blandat 1 liter vatten tillsammans med 35gr TM salt samt 1 liter vatten med KZ salt. Salthalten på båda är 1.025. Resultatet:Grumliga till vänster är TM Bio-Actif System och det klara till höger är KZ.De partiklar till vänster med TM saltet är exakt de partiklar jag har i akvariet..... Dags att byta salt tror jag? Citera
Edward Postat 13 februari 2012 Postat 13 februari 2012 Jag har svårt att se att uvc/ozon skulle hjälpa mot partiklar i vattnet, möjligen om man har svävalger det kan ju vara saltet, jag hade provat ett annat märke om inte det hjälpt hade jag satt in en bit filtermatta på något smart ställe. Citera
stigigemla Postat 14 februari 2012 Postat 14 februari 2012 TM bioactive innehåller kolkälla. Det gör inte vanliga TM Pro Reef eller KZ- saltet. Citera
NovemberRain Postat 14 februari 2012 Författare Postat 14 februari 2012 Okej, skulle det vara kolkällan som orsakar dessa partiklar?Var till Triton idag och dom har inte det där problemet i sina kar trots att dom kör TM. Citera
Laggeman Postat 14 februari 2012 Postat 14 februari 2012 Men kör de med Bio-Actif saltet eller det vanliga Pro Reef? Jag har använt Bio-Actif med gott resultat utan dessa partiklar vad jag minns. Citera
NovemberRain Postat 15 februari 2012 Författare Postat 15 februari 2012 Det vågar jag inte svara på om dom gör. Kan hända att just den burken jag köpte var något bottenskrap. Citera
timmpa Postat 15 februari 2012 Postat 15 februari 2012 Har inget innerfilter du kan stoppa i ett par dagar med filter vadd och se om det hjälper pemporärt?/Niklas Citera
NovemberRain Postat 15 februari 2012 Författare Postat 15 februari 2012 Har pratat med Triton igen och tydligen är det några till som har haft problem med partiklar i karet när dom använt TM Bio Actif. Får se vad partiklarna kan bero på. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.