Gå till innehåll

Hur balanserar ni eran belysning? (t5)


Lukas89

Rekommenderade inlägg

Suttit och sneglat på akvariet nu ett par timmar och funderar på hur man skall kunna få fram ännu mera gröna/orange:a nyanser i akvariet. För mig skulle det vara att balansera det med fler blåa marin lysrör men samtidigt vill jag inte få för blå ton i akvariet. Jag har balanserat mitt med hälften blått hälften vita (blandning mellan 10.000 k och 15.000) har 6 * 80 watt dvs 3 st marin blå, 1 st 10.000 k och 2 st 15.000 men är ändå inte helt nöjd. Hur balanserar ni ert ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 *24 fördelat på: 3 reef blue, 1 reef white. Att köra 50/50 blir för vitt tycker jag.

jo sitter därför och funderar om jag skall ha 4 st reef blue eller 3 reef blue och något rosa rör istället för 3 st vita. Dock sitter jag även och velar om det kan påverka växtkraften hos korallerna negativt eller inte.. Fall man har ett rosa får man ju större spektrum som man täcker upp i akvariet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök hitta ett Pure Actinic rör (gisemann vill jag minnas), det ger en riktigt skön lyster på det flourocerande.

Min uppsättning senast vill jag minnas var

1st Pure Actinic (Gisemann), 2st Actinic (tillverkare okänd), 3st Coralight New Generation (KZ)

Kommer köra med liknande vid framtida uppstart igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant det här.

Är lite ute efter att byta ut mina 8 T5 rör i min ATI ramp. Tycket ljuset är lite för vitt! Just nu sitter det 5st blåa, två vita och ett rosa. Märkena är Geismann, stavning?

Vill ha lite mer blått och mer fluorescerande färger, men tycker det är svårt att veta vad för kombination man skall ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...