Gå till innehåll

Saltvattensakvariets mått


SimonW

Rekommenderade inlägg

Hej,

Går och funderar på att starta ett saltvattensakvarium eftersom marinbiologi alltid har legat mig varmt om hjärtat. Har funderat länge men inte kommit till skott eftersom det är så fruktansvärt dyrt.. Kontaktade en akvariebyggare som kan bygga ett ramakvarium anpassat för saltvatten med tjockt glas och tredubbla silikonfogar. Jag funderade på måtten 160 x 60 (bredd) x 40 (höjd) cm därför att jag läst att man kan klara sig med

energisnålare lysrör istället för metallhalogenlampor om höjden inte är för stor och man vill ha lättskötta koraller. Dessutom blir belastningen på golvet mindre om man får ut vikten på större yta. (Tänkte även bygga en vridstyv sockel) Kanske någon tycker att det är onödigt med både bälte och hängslen men jag har redan haft ett 230 liters sötvattensakvarium som sprack längs med hela bottenglaset.. och det var inte kul alls. Jag är extremt skeptisk till metallhalogenlampor eftersom halogen slösar med energi. Men å andra sidan kanske man likväl måste ha så pass många lysrör att det inte är någon större skillnad....

Här är mina frågor:

Finns det några nackdelar med att ha ett grundare och bredare akvarium?

Är metallhalogenlampor brandfarliga?

Kan man få samma resultat med T5 lysrör som med metallhalogenlampor men med mindre effekt som går till värme?

Mvh,

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan använda ett vanligt standardakvarium även till saltvatten, behöver inte bygga något specialkar med tredubbla silikonfogar. :)

Du kan utan bekymmer använda T5-belysning till karet, det blir hur bra som helst. Se till att ha bra reflektorer också så får du ner så mycket ljus som möjligt i karet istället för runt om det. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har pengar att investera så är led den billigaste / effektivaste vägen att gå i längden då man slipper lampbyten och de är mycket effektivare per Watt.

Känner inte till att någon här på forumet haft någon brand av MH alla dessa sakerna (kanske inte vissa billiga kinasaker iofs) är vältestat för att klara av alla EU standarder vilket i många fall är ganska overkill.

Extra silikon kommer förövrigt inte hjälpa mot att glaset spricker, tror bara det blir fult. Sålänge akvariet byggs rätt och är på en ordentlig ställning är risken för sprickor minimal. Väldigt få som råkat ut för olyckor här och de flesta har antingen haft för tunt glas, sne ställning eller liknande. Finns dem som gjort allt rätt och det ändå hänt, men det är ytterst få. Rekomenderas starkt att ha en hemförsäkrning som täcker det dock ;)

Med 40 höjd, tänk bara på att det är en del fiskar som inte trivs i så grunt vatten (blir < 35cm när du räknar med sand glas i botten och marginal där uppe så fiskar inte hoppar) Belastning på golv är mindre än vad man tror. har man en ordentlig ställning så är inte vikten mycket mer än när en överviktig man står på golvet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...