Gå till innehåll

Äldre akvariums hållbarhet.


Guest Hellberg

Rekommenderade inlägg

Guest Hellberg

Jag tänkte höra med er lite mer erfarna akvarister om hur det är med akvariums hållbarhet. Jag har möjligheten att få ett 375 liters akvarium av en släkting som ska lägga ner sitt på grund av flytt. Akvariet är över 8 år gammalt och har stått utan vatten en period, ca. 7 månader, för 2 år sen.

Hur åldras ett akvarium igentligen? Att jag får skära bort så mycket silicon jag kan och lägga dit nytt, det förstår jag. Men hur är det med glas? Försvagas det på något sätt med tiden?

Annars är det väll inget som talar imot att det skulle kunna användas eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt äldsta kar i drift är 720 liter och snart 24 år. Det har varit med om fyra flyttar men inte stått tomt mer än ett par dagar som mest.

Jag köpte en massa akvarier som stått i en ouppvärmd lada några år och limmade om samtliga för att silikonen var i så dåligt skick. Men jag tog ur alla rutor och gjorde ren kanterna på glasen för det är i spalten mellan rutorna som den mesta kraften tas upp av silikonen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När mitt äldsta akvarium fyllde 30 år gav jag bort det till en kompis som ville ha sin hamster i det, men innan var det rejält hållbart iallafall. Menade du att du skulle silikona om allt, eller bara skära bort "det du kom åt"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har byggt och limmat akvarier i 30år. Rekomenderar omlimning efter 8-10år. Akvarier kan holla betydligt längre än så men risken att rutorna släpper ökar dramatiskt ju äldre karet blir.

Om man kollar limningen på ett akvarium som är 10år och äldre så märker man att det släpper betydligt lättare än om karet bara är några år. Vad jag menar med kola limningen, så är det när man har tagit isär karet. Limfogar på ett äldre kar brukar bara vara att dra lös som en gummisnodd, medans på ett tämligen nylimmat kar så måste man använda rakblad för att få bårt limet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...