Gå till innehåll

Flera viktiga frågor


Jonasaik

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada!

HAr några frågor av varierande art, vore tacksam om så många som möjligt tog sig tid!

1. Köpte en stor förpackning med fryst artemia och glömde den i bilen, vilket gjorde att den under natten blev helt tinad. Har nu fryst enr den igen och ringt affären där jag köpte den, de hävdade att det tine var nån större fara, vad tror ni?!

2. Har hört att vf ocelaris mår mkt bättre och är piggare om de går tillsammans med en anemon kan detta verkligen vara sant?

3. Har fått erbjudande om att köpa en anemon med långa rosa tentakler som inte behöver mycket ljus, den bygger som ett rör åt sig själv från sanden på botten och sen hänger tentaklerna ut. Tror det kan ha hetat ros-anemon? Någon som vet vad jag menar och någon som har några erfarenheter/Synpunkter?

4. Min flavissimus fastnade i min STREAM inatt, är det extremt ovanligt? en så bra simmare i en såpass fiskvänlig pump? Åsikter?

5. Skulle till sist vilja ha tips på färgglada koraller som klarar sig med t8-rör, gärna oxo sådana som böljar i vattenströmmen!

TACK!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Lukta på det och prova om fiskarna äter det (om det inte luktar illa).

2. På natten vill de gärna vila i en anemon, samt att de lever i symbios med varandra. Så det är rätt.

3. Köp ej!!! Är en tube anemone (cylinderros). Giftiga som f.n.Dödar det mesta som den rör. Skall utfodras.

4. Har fått en Chelmon rostratus i min 6060. Den dog av skadorna.

5. Många mjukkoraller och Tubastraea sp som du dock måste mata.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inget direkt som stödjer tesen att clownfiskar skulle må bättre om det finns en anemon i akvariet. Om så skulle vara fallet är det sannolikt att det exempelvis inte skulle gå att ha clownfiskar i ett akvarium utan att de tillbringar all tid gömda i en skreva nånstans eftersom clownfiskarnas behov av en anemon sträcker sig till skydd och inte mycket annat. De odlingsresultat som framkommit i akvarier utan anemoner visar vidare att det är mycket tveksamt att säga att anemoner på något sätt är nödvändiga för en/flera clownfiskars trivsel i fångenskap. Skulle vi introducera en eller flera rovfiskar som äter clownfiskar tillsammans i akvariet med clownerna blir bilden troligt en annan, eftersom clownfisken/arna då behöver anemonen för skydd.

Vidare är det tveksamt om det går att beskriva förhållandet mellan clownfiskar och anemoner som symbiotiskt, det faktum att det finns anemoner utan clownfiskar men inga clownfiskar utan anemoner (i naturen vill säga) stödjer snarare att förhållandet är mutualistiskt - dvs det är clownfisken som drar nytta av anemonen och att ett sant symbiosförhållande existerar inte.

Vill man däremot ha en anemon i karet för att kunna studera det mutualistiska förhållandet mellan clownfiskarna och anemonen så är det upp till var och en att bedöma om man tror sig ha den utrustning och den kunskap det krävs för att hålla anemonen vid liv, att däremot köpa en anemon med förhoppningen att det gör ens clownfiskar "gladare" är onödigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack grabbar!

Vore kul att höra mer åsikter om den där anomenen med röret, även om jag känner mig väldigt tveksam nu, dock var kombination härliga färger och inte ljuskrävande ganska trevlig! ;)

Hoppas på många fleras åsikter oxo

TACK!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min efarenhet av röranemoner eller cylinderrosor som det egentliga svenska namnet är inskränker sig till arten Cerianthus membaranaceus från Adriatiska havet. Den hade alla de egenskaper som man varnar för.

När man läst artikeln i Reefkeeping är man inte lika rädd längre. Men innan jag köper någon skulle jag läsa på mer och definitivt kolla att den inte kommer från Atlanten. Jag har varit med om att den fisk jag försökt håva fastnat i anemonen som dragit in sig i röret och det var mycket svårt att få ut fisken.(som överlevde). När anemonen var ny kände den vibrationerna i golvet när man gick i rummet och drog in sig, men den blev lugnare och lugnare med tiden. Supersnygg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en cylinderros som tog kål på en av mina anemoner. Den dog också själv :) i slagsmålet. Den arten jag hade med lååånga lila "tentakler" brände mig flera gånger. Fick ordentliga brännsår som tog flera veckor att läka (smärtsamt). Samma som den längst ned på sidan 102 i The Modern Coral Reef Aquarium vol 2. Mina Ocellarisar var aldrig i närheten av den. De kan förflytta sig också.

Fosså och Nilsen rekommenderar att man har dem, (den) men kan bara ha en annars skadar dom varandra, i ett speciellt akvarium med tjockare bottensubstrat och att man matar den/dem droppe för droppe med levande plankton. De skriver vidare" They need a thick layer of bottom ground or PVC tubes that are accepted as a substitute. Tube anemones are best kept in a large aquarium on their own. If kept with other Cnidaria, like soft and stony corals, they will normally burn these with their long, sweeping tentacles."

Men detta har ju redan er seriöse, tänker inte bara på att tjäna pengar, försäljare redan upplyst er om.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla info, skulle dock få höra flera synpunkter framförallt gällande tubanemonen och andra förslag på färgklickar som ajg kan ha under vanliga t8-rör, varav 1/3 är actinic.

Tubastraea sp var exempelvis ett alldeles lysande förslag, nån som sett några i sthlms-trakten?

Kom igen nu!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...