Gå till innehåll

Vortech


rickard81

Rekommenderade inlägg

Jag kör mina i reefcrest mode, mest för att jag tycker den har den mest acceptabla ljudnivån.

Kan jag hålla med om har bara haft min i ett par timmar så jag har inte hunnit testa allt. Men man kunde få till en liten våg med denna iaf har jag kommit fram till men de är ju då den låter som mest tyvärr.

Har lyckats få den i night mode iaf är de nått du kör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan jag hålla med om har bara haft min i ett par timmar så jag har inte hunnit testa allt. Men man kunde få till en liten våg med denna iaf har jag kommit fram till men de är ju då den låter som mest tyvärr.

Har lyckats få den i night mode iaf är de nått du kör?

Har faktiskt aldrig provat night mode.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör mina i reefcrest mode, mest för att jag tycker den har den mest acceptabla ljudnivån.

Tycker du fortfarande att den låter mycket även i reefcrest mode? Eller betyder acceptabel ljudnivå ganska tyst? Jag är själv sugen på en vortech men är lite orolig för just ljudnivån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man problem med ljudkänslighet etc så är absolut inte en vortech ett alternativ..... Den låter mkt punkt slut.... Enda sättet för att hålla ner ljud nivån är att ställa ner den till kanske 80% effekt som max + att man kör den i ett mode där växlingarna i hastigheten sker långsamt.

kör man den i pulse mode så är det som en brummande motor såg.

jag har en mp 40 och skulle skaffa en till om jag hade lite pengar över för jag tycker den flyttar vattnet på ett föredömligt sätt och alla koraller som lever en bit ifrån växer bra och mår prima. Jag har inga problem med ljudet och anser att det får vara värt lite oväsen för den är så grymmes bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på reef crest i mitt nano. Provade med night mode men jag förstod inte riktigt vad det skulle göra bättre då reef crest redan är ett mycket varierat program. Vad gäller ljudvolymen så kör jag på 40-50% och då låter den väldigt lite. Dessutom drunknar den i ljudet från min Eheim returpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på reef crest i mitt nano. Provade med night mode men jag förstod inte riktigt vad det skulle göra bättre då reef crest redan är ett mycket varierat program. Vad gäller ljudvolymen så kör jag på 40-50% och då låter den väldigt lite. Dessutom drunknar den i ljudet från min Eheim returpump.

Night mode aktiverar du precis när du vill att det ska gå igång.. Så kan man ställa att (ES) den ska sänka farten X antal timmar dock i samma typ av flödes schema. För att sen varva upp igen som vanligt mode.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Night mode aktiverar du precis när du vill att det ska gå igång.. Så kan man ställa att (ES) den ska sänka farten X antal timmar dock i samma typ av flödes schema. För att sen varva upp igen som vanligt mode.

Tack, Manne :) Vet ju vad Night mode är och att det drar ner farten på pumpen i ett valt antal timmar. Men jag förstår inte riktigt vad det gör för nytta för karets innevånare? Och är du säker på att pumpen är kvar i samma program (i detta fall Reef Crest) men bara drar ner farten? För under perioden jag körde Night Mode så tyckte jag det verkade som att pumpen gick ifrån variabel hastighet (RC) till fast hastighet så fort NM sattes igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag har nu testar alla olika Steg på min mp 10, kan säga som så mycket att den på full styrka är helt tyst. Jag hör den om jag har örat mot delen som är utanför karet inte annars, min är helt ny så när jag läser andras erfarenheter så känns det faktiskt som att vortech kanske har gjort något på dom nya pumparna så att dom ska låta mindre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu testar alla olika Steg på min mp 10, kan säga som så mycket att den på full styrka är helt tyst. Jag hör den om jag har örat mot delen som är utanför karet inte annars, min är helt ny så när jag läser andras erfarenheter så känns det faktiskt som att vortech kanske har gjort något på dom nya pumparna så att dom ska låta mindre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag kan bara hålla med. Om man stör sig på ljudet från den här pumpen så har man nog ett väldigt tyst akvarium i övrigt. Men de kanske har ändrat nått i de nyare pumparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...