Gå till innehåll

Rördimensioner och rejäla returpumpar..


Speeds

Rekommenderade inlägg

Hej jag är ny på detta forumet och sysslar faktiskt inte med saltvatten alls=/ Men ni är duktiga på teknik och prylar;)

det e så att jag odlar L-malar och skall nu bygga 5 ställningar som skall ha sumpar.. Varje ställning på 9 akvarier kommer dom 3 nedersta att vara sumpar och dom 6 övre vara odlingskar.. Avrinningen kommer att vara 32 mm genomföringar som går över till 50 mm ner i sumpen..

Men nu till mina frågor, jag kommer ju att ha 6 kar som vattnet skall fördelas till från returpumpen så jag vill gärna höra era val av pump.. Sen undrar jag om ni tycker man skall ha 20mm eller 25 mm rör?!? Vilket blir högst flöde genom?!? Vill juh ha så bra kräm som möjligt på lägsta möjliga watt.. Tackar på förhand/Cheddo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken dimension du skall ha på tryckröret från din returpump beror lite på pumpens pumpkurva. det är svårt att säga - men en bra riktlinje kan vara att inte ha mycket större än vad pumpens utlopp är. Sedan får du förminska rören ner till karen så att du upprätthåller trycket. I ditt fall med L-malar som kräver bra vattencirkulation så tror jag att 32 mm är lite för lite om det är ytavrinning. Har du två avrinningar där den ena ställs som en hävert med en kran och den andra fungerar som liten överinning så kan det fungera med 32 - är det en ren ytavrinning med luft så hade jag tagit 50 som avlopp. Vad skall du ha för genomströmning i varje kar (l/h)?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja Lasse du kanske inte minns mig men vi har snackats vid några gånger genom gcg när vi har varit hos dig på universeum osv(vi prata zebror sist;)..

Grejen är den att jag skall ha sumparna för att kunna överfiltrera kraftigt och för att få igång mycket fisk samtidigt genom att hormoner sprids osv osv.. Visst jag vill få lite snurr på vattnet från returpumpen men det blir ju inget mega tryck för att det skall fördelas på 6 kar från varje pump.. 32 mm genomföring borde klara svälja många hundra liter i timmen tycker jag?!? En kompis till mig och mycket duktig odlare kör 20 mm rör och kranar till sina centralfilter.. Men jag undrar om det blir bättre eller sämre tryck i 25 mm rör..

Mvh Cheddo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenna chaddo :)

Så du håller på mad malar nu.... Bättre än tanganyika och inte lika lätt häller :) Utmaningen är ju större med malar.

Kommer alla sumpar att vara förbindna då?

jag skulle köra på en laguna pump. drift säkra och ganska billiga. http://shop.biotedmarin.se/pumpar/cirkulations-pumpar/29

finns ju upp till 9000liter/h där Jag kör en 6000 litare som matar 2st 32mm ledningar upp och sedan har jag 2st 32mm ner där jag har en kulventil så jag kan ställa flödet exakt där den ena tar 95% av vattnet och den andra det där lilla sissta. på detta vis blir det hela knäpp tyst.

Du bör ha en grov stamm minst 40mm upp som du förgrenar ut till var akvarie med var sin kulventil för att ställa flödet tycker jag.

Har du så grova retur ledningar som 32mm så kommer dessa bara fyllas med lite vatten utmed sidorna vilket gör att du hela tiden har en luft pelare genom hela röret. iom detta kommer det inte låta så mkt.

Jag finns på MSN ifall du vill prata mer om detta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja Andreas.. jag det e rätt mycket svårare med malar än ciklider;) Jag kommer att ha sumparna serie kopplade 3 och 3.. Så 3 sumpar per ställning.. Men försvinner inte trycket på vägen upp om man har så jäkla grova rör?!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mkt du tappar kan jag ej svara på men du kommer tappa betydligt mer än om du skulle köra 32mm..... Var böj gör att man tappar liiite granna med men laguna pumparna har ett jäkla tryck i sig och får du 800 liter till var akvarie så kanske det räcker för ditt behov?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trycket blir det samma om det är 10 eller 50 mm rör (eller 3000 mm rör för den delen) Trycket längs ner i en sjö på 10 meters djup är lika högt som i ett tiometers sugrör fyllt med vatten. Detta gör att du kan klara dig med den dimensionen du har ut från pumpen men sedan måste du minska eller med hjälp av kranar ställa flödet så inte allt går i första karet eller nedersta raden. Säg 25 mm upp i stigarröret och 16 eller 20 mm ut till varje rad (om nu pumpavloppet är 25 mm) (egentligen är 18 mm den perfekta dimensionen här eftersom två 18 mm har samma genomströmningsarea som 25 mm vid samma godstjocklek). Skall du bara ha några hundra liter i timmen genom karen så klarar du dig med 32 som avrinning men skall du ha ett ordentligt "malkör" med över 1000 liter i timmen genom karen så bör du gå upp i avrinningsdimension om du inte gör som Andreas har gjort med två utlopp. Ett 50 rör tar ca 12 kubik i timmen om det får vara hävert - två 50 rör som ytavrinning tar absolut inte samma mängd pga luftinblandning. tro mig - jag har provat. Ska du fixa med malar så kan det också vara klokt och titta på olika streamerslösningar.

Vad gäller Laguna så vet jag inte dess pumpkurva, i ditt fall troligtvis vad den ger vid 2 meters tryckhöjd.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trycket blir det samma om det är 10 eller 50 mm rör (eller 3000 mm rör för den delen) Trycket längs ner i en sjö på 10 meters djup är lika högt som i ett tiometers sugrör fyllt med vatten.

@Lasse:

Här håller jag inte med, eller rättare sagt, det stämmer inte :)

Det stämmer att det statiska trycket är samma i 20 eller 50 mm. Det är tyngden av vattnet som står för det statiska trycket. Men så fort man börjar få ett flöde i röret börjar det hända grejor. Om samma flöde, säg 5000 l/h går genom ett 50 mm rör kommer vattenhastigheten bli 0,97 m/s, men i 20 mm röret som har en mycket mindre tvärsnittsarea blir hastigheten 6,12 m/s. Det intressanta i kråksången är att friktionen i röret blir större ju högre hastighet vi har. Och friktion är förlust. Så det vill vi ha lite av.

Så man bör ha så stora rör man kan för att minska förlusterna i rören på vägen upp och sedan strypa precis vid akvariet för att fördela flödena mellan de olika akvarierna.

@Speeds:

Jag kan gärna räkna lite på vilken pump du ska ha om du specar vilket flöde du vill ha i varje akvarium och hur högt det är mellan vattenytan i sumpen till vattenytan i akvariet.

Ändrat av Slanten
Förtydligade vem jag skrev till
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...