hippo Postat 18 mars 2005 Postat 18 mars 2005 jag har fått mitt filter idag och undrar om man måste plocka isär det och ta ut allt vatten när man är klar med det eller e det bara att låta det gå en stund innan man tar vatten från det nästa vecka?? Citera
Klubbsson Postat 18 mars 2005 Postat 18 mars 2005 Släng dom första litrarna du får från filltret. Jag är tveksam till att det överhuvud taget går att göra rent ett osmosfilter med ett märkbart resultat. Citera
hippo Postat 18 mars 2005 Författare Postat 18 mars 2005 ok.tack.har du någon cirkulationspump i tunnan med osmosvatten? Citera
Klubbsson Postat 18 mars 2005 Postat 18 mars 2005 Nej, jag tömmer hela tunnan i karet när jag fyller på vatten (ca 15L).Så vattnet blir aldrig stillastående. Jag har inte möjlighet bygga någon aoutomatisk påfyllnad som fungerar vettigt. Citera
hippo Postat 18 mars 2005 Författare Postat 18 mars 2005 ska man ha kranen på fullt eller?? mätarn står på 2 bar nu e de bra eller? Citera
stigigemla Postat 18 mars 2005 Postat 18 mars 2005 Man kan och bör göra ren osmosfilter. Det sker genom att man spolar dem. Man tar bort begränsningen på utgående slaskvatten (den kan sitta i utloppskopplingen eller på slaskvattenslangen) och drar på fullt vattentryck i 5 - 10 minuter. Om osmosen går dygnet runt bör man göra det med några månaders mellanrum. Osmosen fungerar genom att vattenledningstrycket är större än det osmotiska trycket i vattnet. Ju mindre vattentryck desto sämre fungerar osmosen. De flesta är specade för 4 bar. Citera
hippo Postat 18 mars 2005 Författare Postat 18 mars 2005 har kranen på fullt men kommer inte upp i mer än 2 bar Citera
stigigemla Postat 18 mars 2005 Postat 18 mars 2005 Antingen visar manometern fel eller så har hela Haninge tänkt att bada samtidigt! Min har aldrig varit under 3.8Dokusåpa?? Citera
stigigemla Postat 18 mars 2005 Postat 18 mars 2005 Visar den inte mer i morgon bör det vara fel på manometern. Kommunalt vatten skall normalt ha mer än 4 bar. En ny manometer får du för mindre än en hundring hos din lokala rörfirma. Men kolla så att det är rätt gänga. 10 mm ? Citera
hippo Postat 18 mars 2005 Författare Postat 18 mars 2005 jag har kört hela dagen med kranen fullt öppen.om nu manometern är kass.spelar de då någon roll om trycket varit för högt?? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.