Gå till innehåll

Räcker pumpen för ett 500liters Akvarium!?


Davidm

Rekommenderade inlägg

Standrad-rekommendationen hamanr på minst 10x volymet => 5000l/t i ditt fall. Men jag skulle (av egen erfarenhet) gå på minst det dubbla. Allt därutöver verkar vara beroende på vad man ska ha i karet. Vissas kar kan klassas som lokala orkan. Har du läst tråden jag startade: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6341?

Om jag vore istället för dig (och om plånboken tillåter) så lägger jag ner lite mer pengar och köper två Tunze stream 6000 (2000-7000l/t) med en multicontroller så kan du justera strömmen om du märker att det blåser för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men som jag skrev så kan 12 000l/t vara för mycket i ett 500 liters kar (fast jag har sett betydligt värre här på forumet...) beroende på vad du kommer att ha i karet. Vissa upplever en mindre tillväxt hos korallerna och cirkulationen är för stark. Jag tycker att det här verkar något över gränsen, men det vore intressant att höra någons annan åsikt också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog knappast vilja kalla den cirkulationen för stark,jag körde så i mitt 325L kar...nu har jag skaffat ett 540L och bytt upp mig till en 12.000L/h men ska nog sätta i en av de gamla streamerna iaf för det räcker inte enligt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade/har en Aquabee up 1000 som filterpump och två st Fischer TPK 3500 (bara en som gick åt gången) som jag körde vågsimulering på (5 s på 70% och 5 s på 40%). Byggde om Fischerpumparna till 2000 l/h (istället för 3500) och nu mår korallerna bättre och växer mer. Min cirkulation när "vågen" kommer ca 2000 - 2500 l/h och 5 sekunder senare ca 1500 - 2000 l/h (70 - 40% fortfarande). Har förresten 325 l kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...