Gå till innehåll

Mitt 270l akvarie


Fildur

Rekommenderade inlägg

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

På korallfisken idag, uj vad många fantastiskt fina dvärgkejsare och gobies de hade inne. Var väldigt svårt att avstyra impulsköp... Blev "bara" ett.

Inhandlat (enligt plan): 5 turbosnäckor, korallmat (red sea energy A och energy B) och red sea nitrat och fosfat tester. Gillade dem skarpt, mycket enkla och tydliga att använda.

Nitrat: 0 (som det gamla JBL jag har)

fosfat: 0.04

Är väldigt lågt, trots att jag matar grymt mycket tycker jag själv. Jaja kan man nog köra på som nu kanske. (Jag kör 5ml red sea kolkälla tjofräs om dagen + aktivt kol och fosfat remover i sump).

Allt detta skulle jag köpa och är mycket glad över. Sen kommer "skammen" jag "hatar" alla mina glasrosor och de hade inte pepparmintsräkor inne (skulle köpt typ alla de hade). Så jag köpte en fisk som är otroligt vacker men ej 100% revsäker (ångest) och tydligen svår (än mer ångest). Den skall äta glasrosor!

Det är en liten Chelmon Rostratus. Varför jag köpte den trots att den blir för stor och ej är revsäker beror på min plan. Jag har blivit så frälst på saltvatten att mina 5 sötakvarier skall säljas och ett till salt skall in (runt 600l eller så som det största sötvattnet är nu). I det skall jag ha dvärgkejsare och andra ej revsäkra fiskar med levande sten och fiskar, och detta är mitt goby/lps akvarie. Så i augusti kommer det sättas upp, min "dröm" är ju att denna utrotar glasrosorna tills dess och inte glufsat i sig alldeles för många koraller, sen får han mer plats i det akvariet. Jaja en dåres försvarstal, UV-filtret är igång i alla fall, så hoppas den överlever.

[h=3][/h]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en hjälte i akvariet. Mina pepparmintsräkor är slöa skurkar som föredrar att käka allt utom glasrosor känns det som. Men

rådet från korallfisken att våga chansa på en lite svårare prickkänslig pincettfisk som inte i alla lägen är helt revsäker har get stora resultat.

Från att lätt kunna räkna till 20+ glasrosor på någon minut vid akvariet ser jag 2. Gott som attan :-)

Han har lite prick nu, och en lila fridmani har lite vitt på sin stjärtfena. Hoppas UV-t tar bort det (+ fiskens eget immunförsvar).

Alla vattenvärden ser fina ut. Är det inte borta på några dagar eller blir värre får jag återkomma.

En liten film på akvariet idag, en liten snutt gick hjälten på att vara med :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Artur. Ja fisken har rensat varenda glasros. helnöjd med mitt inköp. tyvärr har han fortfarande prickar (vitaprick), dock är det inte så mycket och har stabiliserat sig efter ca dag 2. Men inte vänt och börjat försvinna än. Kör enbart UV. Alla tre Fridmani var lite risiga efter 4 dagars resa, fast 2 helt friska nu men en har fortfarande vita angrepp på fenorna.

Underbar hobby och jag är riktigt glad och nöjd, men innan sjukdomarna helt borta avvaktar jag nu med inköp av mer liv. (+ att akvariet är i stort sett fullt).

Sålt av 5 sötvattensakvarier så har bara 1 kvar = plats och tid för ett saltkar till. Planerar ett 160*70*60 akvarie ungefär med fokus på dvärgkejsare (och endast levande sten). Men inte bestämt mig än om skall köpa ett komplett akvarie typ red sea 650S eller om beställa kar osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pincettfisken med sina vita prickar blir putsad. Hoppet finns att den kommer överleva!! :-) Tack för du var så snabb med kameran!

Ujuj kvällen är räddad detta var värt mycket att få se. (edit: han fortsätter och blir putsad hela tiden :-)

Här har du filmen Peter :wooow:

http://youtu.be/O0xTq-aOVpc

// Mange

Ändrat av Fildur
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice, alla mina fiskar flyr från min räka.

Jag har tyvärr vita prick i karet just nu. I alla fall pincettfisken, varit nu över en vecka trots uv. Kanske är då de blir stressade och behöver det som de

går med på att putsas? Så dina fiskar är nog så friska och mår så bra så det är därför :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av mina 2 mörkerkoraller har delat på sig. Ett litet "skott" nu plötsligt 10cm upp på en sten. Är detta vanligt? Hur skoj som helst i alla fall!

I starten så dog ganska fort hälften av korallen och jag hade gett upp hoppet om den (blev avrådd av affären tom). Sen har den stått i sitt

hörn utan någon matning eller något från mig och sett "ok" ut. Nu detta :-)

Bild bifogas såklart!post-6659-14468925311477_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering sen sist. Försökt lägga till lite mer lyse. I akvastabilrampen sitter tyvärr bara 3*39W T5 rör. Såg att det kommit ut nya 40cm dränkbara blå LED för

väldigt billigt pris (så billigt man kanske inser att kvaliten är sådär?). Köpte 4st och limmade dit på locken med akryllim. (totalt +14W i LED ljus).

Min enda SPS korall släpper ut sina polyper fint efteråt i alla fall= någon effekt kanske det har :-) (+ jag fick lite mer lyster på koraller tycker jag och månljus).

Blev så nöjd att jag funderar på att riva ur dem och införskaffa "riktiga" LED lister för rampen med betydligt kraftigare effekt.

Allt lyse är på i detta klipp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland går saker fortare än planerat. Lysrampen krånglade, så jag har köpt en ny. En aquamedic oceanlight 6 t5 rör 39W. + lite månljus ingår.

Uj vilket ljus, är riktigt nöjd och snygg är rampen också. Utan täckningen nu med förra rampen hoppade en mandarinfisk in i avrinningskammaren ca 2 timmar senare.

Det är 0.5cm ca till hålet ner där vilket helt klart var för lite. Att en fisk ligger där tills jag ser den är en sak, värre är att själva karets kant är 1.5cm ner till vattenytan bara.

Inser att detta kan bli dödsfall nu. Hur bygga en snygg ramp som ej förstör akvariets design är den nya frågan. Eller skall man köpa täckglas rakt av. Får fundera lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En pepparmintsräka var dagens fångst (hittils) i avrinningen. Måste fixa en säker bra lösning! Satt blå filtermatta över hela avrinningen nu, ser gräsligt ut men det är ju inte det viktiga. prio ett är alltid djurens väl såklart. Ruskigt glad i nya rampen, bara nu att få upp eländet i taket utan att den dimper i akvariet istället, har attans ångest inför detta.

Korallleverans på väg från tyskland: blå knappar och några scolymnia o ricordea på menyn (+ en knallröd korall, om den är som på bilden är den sjukt fin). Ska bli riktigt skoj. Är helt förälskad i scolymnior och ricordea. Lösa planer på att mer eller mindre enbart ha den typen av koraller på botten i detta akvarie. Får se hur det blir.

För några veckor sedan köpte jag 3 st Stonogobiops Nematodes, bara sett en efter inkoppningen och var helt säker 2 tyvärr hade dött direkt. Nu idag ser jag 2 st hoppa omkring tillsammans med min pistolräka harmoniskt. Gillar verkligen detta med småfisk man inte alltid ser (fast ok se den 1min var tredje vecka kanske är i minsta laget men jag vet ju att den finns där ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej mitt är på 275l exklusive sumpen. 100*50*55

Sen är ju sumpen lite vatten i men det varierar ju och stenen i akvariet tar ju en del plats så jag ser det som kanske runt 270l vatten i systemet. :-)

Tycker du mitt ser mindre ut än så? Eller varför tycker du inte det ser ut som ett 270l akvarie ungefär?

Jag har mark2 själv och det är på 360 med sump ditt kan ej va 270

Här kan du se min burk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahh köpte du scoly , finns schyssta färgvarianter där.

Jo, köpte 2 "nano" scolys för en uhmmm "billig" (relativt) peng i grymma färger ska fota dem imorgon men det blir ju aldrig så bra på bild tyvärr, för usel kamera.

Fast ser nog mest fram mot de blå knapparna, har inga starka blå färger i akvariet just nu, det blir kanoners hoppas jag :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rampen upphängd i taket nu, 2 vita och 6 blå t5 39W, ger fint lyse men skall byta ut 1 vitt mot 1 rosa tänker jag.

Stort tack Magnus för hjälpen, rampen är faktiskt i taket och inte i vattnet!! :-)

Även osmos igång fast rördragningen läcker lite så det måste åtgärdas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...