Gå till innehåll

Sugen på salt...


Julian

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har under ett halvårs tid funderat på att skaffa akvarium och efter att ha tittat på ett par saltvattensakvarium har jag fastnat för ett sådant. Har läst en del här på forumet men har ändå en del frågor:

1. Finns det någon i närheten av Ludvika som har ett saltvattensakvarium som skulle kunna bjuda på en visning och prata lite salt?

2. Kan tänka mig att lägga ut mellan 10 000 - 30 000 någonstans i uppstartskostnad. Har förstått att man kan få en del valuta för pengarna speciellt om man väljer begagnat. Säg att man köper ett begagnat kar komplett med allt levande (från någon som bor ca 10 mil bort), hur löser man en sån sak med frakt och transport eller får man förvänta sig att allt är stendött efter en sådan flytt?

3. Är det bättre att köpa ett tomt kar och starta upp allting i lugn och ro? Har tänkt mig ett kar i storleksordningen 300-450 liter (gärna med sump).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Julian och varmt välkommen till Saltvattensguiden! :W:

Angående din fråga om att flytta ett helt akvarie så finns det lite att läsa i dessa trådar:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?43735-Taktiker-f%F6r-akvarieflytt&p=426293

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?25354-Flytta-med-akvariet

Hittar du ett komplett kar så kan det vara en bra lösning då man oftast får med allt man behöver och kan starta upp det rätt så omgående. Nya kar har oftast en längre uppstartsprocess och den inlärningskurvan det ger är iofs en bra tid då man lär sig mycket bara genom att gå igenom alla faser, samtidigt så kan man lära sig precis lika mycket genom att starta om ett kar.

Som lite nybörjartips så råder jag dig att läsa igenom lite artiklar, om du klickar på "Artiklar/Länkar" i menyraden här ovanför och sedan scrollar ner till "Nybörjarartiklar" samt "Kemi och biologi" så finns det en hel del matnyttigt. "Saltvattenskemi för Dummies" är en av ett fåtal "måsten" som jag ser det. :)

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är i samma fas som dig, är helt enkelt jäkligt sugen på att starta upp ett! Jag har läst lite guider, kollat på youtube, snackat med lite butikernoch så gör att få ett humm om hur allt fungerar! Var också på bibblan idag men hittade inget bok som jag gillade. Läs på mycket! (verkar vara tipset som jag sett överallt här på saltvattensguiden)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...