Gå till innehåll

Ska dra igång ett kar igen!


Gocky75

Rekommenderade inlägg

HejHar stora planer på att börja igen med denna underbara hobby, hade saltkar för 7år sen men saknaden är stor så jag har börjat titta på olika modeller.Hittade Aqua medic blenny som jag fastnade för och fick ett tips från en akvariebutik att det är bra grejer om man vill ha ett typ mindre kar där du har allt i ett.Ni som har Blenny är ni nöjda med dom?Sen har man ju legat många nätter och läst å läst på detta forum för man har ju glömt bort allt efter alla år, sist jag hade salt så .hade jag mest fisk och några räkor men denna gång tänkte jag köra med lite mjukkoraller om jag vågar mig på detta.Tycker detta forum är hur bra som helst och många duktiga saltisar här.Så hoppas jag kommer igång nu och kan vara med här och skriva mmHa det gött nu med er Med vänlig hälsning, K-O

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör karet i orginal skick. Fungerar utmärkt till icke ljuskrävande koraller, fisk urvalet är ju ganska begränsat men handlarna börja ta in mer och mer nano fisk så det bör inte orsaka så mycket problem.

Automatisk vatten påfyllning rekommenderas även till detta lilla kar, mitt tappade ca 1,5l per dag. Blir lite drygt att fylla på manuellt.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Var och handlade ca 10kg Ls i veckan men mitt akvarier har ej dykt upp ännu, så stenen ligger i en balja med saltvatten i plus pump.

Tittade ner i balkan och ser en massa små djur och 3 vita sjöstjärnor ca stora som en 50 öring kommer dessa klara sig till nästa vecka för då hoppas jag att akvariet kommer.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte ta ett från Tyskland först och dom kunde fixa det så jag skulle haft det på ca en vecka. Men sen ringde jag korallfisken i Lkpg och beställde det från dom. Tänkte på det med garanti osv, smidigare att åka in till dom ifall något strular.

Hoppas hoppas på denna vecka nu.......

---

I am here: http://tapatalk.com/map.php?tuw3vr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hitta denna lilla sak i min lilla back med stenar och undrar om någon kan se vad detta är. Sorry om bilden inte är då bra

Lite suddigt är det, :) men det ser ut som någon sorts kolonianemon/knapp. Jag skulle gissa på en Protpalythoa. Kolla följande länk om du kan hitta någon som stämmer överens med din knapp.

http://se.reeflex.net/kategorie/61.html

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som kör Blenny, kör ni med kolpellets i mitten facket ?

Fick ta bort det där att få plats med filformaten. Men får nog modda om den så den får plats där med eller körde ni med andra grejer i mitten facket ?

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det rullar på och har idag lagt in 1st turbos, 1st neritasnigel samt en paguristes eremit.

Hittade även 2 st knappar på stenarna som har legat i min back i väntan på att akvariet skulle dyka upp och nu har dom börjat att se mycket mycket bättre ut.

Hitta även glasros idag på dom nyköpta stenarna,så nu ska jag köpa pepparmintsräkan och se om den vill lynchs på dom

post-6687-14468925305348_thumb.jpg

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort om bland stenen igen vart lite mer öppen yta framtill som jag vill ha,.kör detta och ser hur jag trivs med det.

Gjorde lite tester idag med

Temp 24.8

salthalt 1025

Ph 8,2

Nitrat 0

Fosfat 0

Kh 9

köpte även 2st turbosar samt en pepparmintsräka för att se om den vill äta lite glasroser.

Hittade även idag en röd rörmask som visar sig på bild ett. (rätta mig om det är fel )

Tycker det flyter på bra och riktigt nöjd med.blenny akvariet.

post-6687-14468925315344_thumb.jpg

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

post-6687-14468925315002_thumb.jpg

post-6687-14468925315171_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem och hitta en turbo som hade ramlat och låg upp och ner. Tog inte lång stund innan eremiten var där och gjorde anspråk på skalet,tror även han gillar innehållet. Bild 1

Har ju även köpt en pepparminträka för att se om den vill äta glasroser men den lilla saken gillar rörmask mer än roser. Bild 2

Check av vattenvärden idag för att se om det blivit någon nitrat topp för 2 clowner är mina senaste invånare sen igår. Kommer matas ytterst lite nu efter allt man läst här på forumet så värdena skjuter i taket .

post-6687-14468925338814_thumb.jpg

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

post-6687-14468925338653_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...