Gå till innehåll

SLIMLINE eller EJ


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Ska starta mitt första revkar.

Jag skulle gärna villja montera Back To Nature Slimline.

Men är det så bra, tänker mest på att det blir en hel del volym som inte får nån vatten genomstömning?

Nån där ute med känsliga koraller som har erfarehet av detta ?

Eller bara synpunkter om det

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska starta mitt första revkar.

Jag skulle gärna villja montera Back To Nature Slimline.

Men är det så bra, tänker mest på att det blir en hel del volym som inte får nån vatten genomstömning?

Hur har du tänkt att montera den då? En slimline är ju platt och när den monteras dikt an mot baksidan av akvariet så skall det inte kunna bli något vatten utan genomströmning någonstans...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... eller bara lägga en sträng som går nån knapp centimeter från kanten runt hela bakgrunden (så går det inte riktigt lika mycket silicon). Jag har haft i båda mina kar men inte sett några negativa effekter som jag kunnat härleda till att där ligger en liten mängd vatten... Men man vet ju aldrig.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har med varit skeptisk till detta med vattensamlingar av "stillastående gammalt surt vatten" , men när teori och praktik möts så kan man konstatera att många, väldigt många har slimline och det verkar fungera.

-Det man kan fundera lite över är efter detta konstaterande är: -Hur allvarligt är det då med med dålig cirkulation i revet, bland stenarna ?

-Är det ett jätteproblem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tittar man bak slimlinen efter ett par dagar/någon vecka så kan man se att det ofta kryllar av liv, små kräftdjur och små ormsjöstjärnor lever och frodas där bak. Hade det varit skadligt så hade dessa djur antagligen inte funnits där. Man kan också se att vattnet inte står helt still, det rör sig lite sakta då det trycks in vatten från pumparna i karet, så det är bara att köra på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...