Gå till innehåll

Få anemon att fästa?


Hawkmoon

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Köpte en liten vit anemon med korta tentakler och blålila toppar, problemet är att jag inte får den att fästa utan den rullar runt som en liten köttbulle i akvariet, har testat att stänga av cirkpumparna helt eller bara köra med en, men efter 1 timme helt utan cirkulation visar den inga tendenser att "bita" sig fast.

Finns det något tips på lösning eller skall man låta den virvla runt till den till slut fastnar under någon sten.

Mvh

Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En behållare som tex en bredare vas (glas eller annat icke skadligt material) så har man i lite sten/grus på bottnen o i med anemonen.

Ge den gärna möjligheten att komma under nån stenbit så den får lite skydd, dom gillar ofta o sätta sig i håligheter/grottor/gropar.

När anemonen väl satt sig på nån stenbit plockar man ut behållaren och lägger stenen på en lämplig plats, sen avgör anemonen om det var en bra placering eller inte;)

Att den är vit låter lite oroväckande, det finns rätt vita anemoner men det kan även vara ett tecken på att den inte mår bra.

När dom mår dåligt så kan dom blåsa ur sig alla sina symbiosalger och då bli helt vita.

Dom kan återhämta sig men då krävs försiktig matning nu och då med mindre bitar mat, aminosyror hjälper även dom.

Kör man kolkälla så bör man avvakta tills anemonenmår bättre och börjat få lite "färg".

Detta gäller såklart bara om den blekts pga stress eller nåt annat...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan hoppas att den fäster, annars finns det alltid en risk att den åker in i en pump och det är inte så kul direkt.

Om en anemon inte fäster så kan det handla om att den inte gillar nåt i miljön och försöker "flytta" genom att låta strömmarna bära den.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min vita anemon med rosa toppar körde köttbullestilen i tre dagar tills den fäste sig längst in under en sten. Alltid roligt när man lagt 600 kr och den gömmer sig så :) Men nu börjar den så sakteliga att flytta sig fullt utslagen till lite synligare plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min vita anemon med rosa toppar körde köttbullestilen i tre dagar tills den fäste sig längst in under en sten. Alltid roligt när man lagt 600 kr och den gömmer sig så :) Men nu börjar den så sakteliga att flytta sig fullt utslagen till lite synligare plats.

Ungefär så det känns, ok, jag ger upp, han får köra sitt race så får vi se vart det vägen :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...