Gå till innehåll

Konvertera/göra om T8 till T5


Lejonkungen

Rekommenderade inlägg

Är det möjligt att bygga om en 36W T8 lysrörsbalk till 54W T5. Min idé är att byta "kontakterna" i fästena (lämna kvar fästena) och byta ballasten (som är separat). Och vips har jag T5:or:kram: . Då måste längden vara samma (på rören) och gängan på "tätningsringarna" vara densamma som på T8:orna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De (T8:orna) är lite specialbyggda för karet. Original på karet, Deltec 325 l, sitter en "skjutlist" på var kortsida med motsvarande "hakar" på de 3 medföljande armaturerna. De kan skjutas i valfri position över karet eller också tas bort. Kör nu med ett dagsljus, ett blått + 2*250W metallhalogen. Skall kolla om jag hittar bild på själva armaturen eller fästet. Ballasterna sitter nere i bänken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
Vad tror ni om detta? Är T5 54W kortare än T8 36W? Men borde inte vara så mycket jobb att bygga om armaturerna till T5.

Bygger min 4x39watts armatur precis

Köpte dessa hållare på Kjell & Comapny de heter G5

Skall man ha vattentäta IP67 så bygger dessa lite mer

54watts rör är 116cm långa + hållare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

T5 brukar använda HF-don och de kostar fr. ca 300 kr och uppåt.

sen kostar väl en G5 socket ca 20kr/st.

och sen är det till att börja bygga om och anpassa till längden.

det är billigare att bygga om men mycket mer jobb än att köpa en T5 armatur för några hundralappar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

varför ska du ha T5?

alla färgtoner som finns till T5 finns till T8, T8 har ett extremt mycket bättre utbud.

sen är ju ljusutbytet enbart 4% bättre hot T5 som är 50% dyrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ny armatur lär inte passa till mina fästen/skjutlister. Jag gillar att man kan skjuta armaturen dit man vill och sätta in fler eller ta bort några lysrör. Man flyttar dem också när man skrapar rutorna m m. Se bilden.

Kolla på arcadias T5 armatur de har en separatdrossel å sladdar fram till hållarna

p41000.gif

varför ska du ha T5?

alla färgtoner som finns till T5 finns till T8, T8 har ett extremt mycket bättre utbud.

sen är ju ljusutbytet enbart 4% bättre hot T5 som är 50% dyrare.

Varför inte??

Extremt bättre utbud stämmer ej det finns så det räcker för att få en bra blandning på ljuset över karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säkert bra, men den är lite dyr ~1000:-.

Man kan även köpa en lös reaktor och 4 st G5-hållare som är IP-67 klassade

http://www.seaqualux.de , kostar ca 400:- plus frakt.

/Uffe

Kolla på arcadias T5 armatur de har en separatdrossel å sladdar fram till hållarna

p41000.gif

Varför inte??

Extremt bättre utbud stämmer ej det finns så det räcker för att få en bra blandning på ljuset över karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Kolla på arcadias T5 armatur de har en separatdrossel å sladdar fram till hållarna

p41000.gif

Varför inte??

Extremt bättre utbud stämmer ej det finns så det räcker för att få en bra blandning på ljuset över karet

nja vissa rör finns bara som T8, tex fluora77, philips TLD 89 aquarelle, power-glo osv.

det andra är att T5 vill ha HF-don. HF är skräp, ja rena skiten. livslängden på HF-don är ca 30.000H dvs ca 2 lysrörsbyten till ett pris på omkr 300-400 kr.

sen kan man inte luta på lodrät på T5 då det är lite speciell i ena enden av röret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...