Gå till innehåll

Röda slemalger och bubblor


NovemberRain

Rekommenderade inlägg

Kan bero på för mycket fosfat och för lite nitrat

Sug ut så mycket du kan vid vattenbyte och dosera lite kaliumnitrat för att ändra förhållandet nitrat-fosfat.

Kör med fosfatremover.

Detta ger ökad tillväxt av andra alger som är finare, lättare att ta bort och mumsiga för vissa djur.

Receptet igen.

Ta 40 gram natriumnitrat (chilesalpeter) eller kaliumnitrat (salpeter) i en 500 ml petflaska. Fyll upp med vatten till 500 gram. Blanda väl. 1 ml av denna stamlösning höjer 100 liter ungefär 0,5 ppm. Bägge hittar du i kryddhyllan.

MVH Lasse

Ändrat av Bläckfisken
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har du provat dosera kaliumnitrat? Nitrattestet kan du nog inte lita på här, de brukar inte gå lita på.

Jag har problem med cyano, jag har haft det sedan slutet av förra året. Min lösning då var att dosera nitrat, då drog sig all cyano tillbaka och efter ett tag kom en explosion av tråd alger istället. De har jag köpt betare för, du har väl tre kirurger? De lär ju hjälpa dig avsevärt med eventuella trådalger och även ge de en till bra matkälla.

Jag slarvade och minskade ned nitrat doseringen för ett tag sedan och min cyano har återvänt och algerna växer halvt. Nu har jag tagit tag igen att dosera nitrat, doserar nästan 4-5 ppm höjning om dagen och det gjorde snabbt resultat mot cyanon och för trådalgerna. Så nu får mina eremiter och sjöborren arbeta hårt. Jag har tyvärr inte lyxen att ha så stort kar att jag kan ha betande kiruger eller kaninfiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har jag flyttat karet 1,5m och med det lyfte jag ur allt i akvariet (svårt att flytta ett kar på ca 500liter utan att plocka ur allt hehe).

Löft i allt igen och ytterst lite cyano kom tillbaka, KH:t är på rätt nivå (har legat lågt väldigt länge) och cyanon lyser med sin frånvaro :)

Om det beror på att KH:t ligger på rätt nivå och jag flyttade karet låter jag vara osagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...