Gå till innehåll

Blanda nitrat med kalkvatten?


mikoto

Rekommenderade inlägg

Om man har en kraftig förbrukning av nitrat men inte fosfat tex verkar en tillväxt av cyano bli ett problem för många. Jag överväger att testa på biopellet här hemma, en del rapporterar att de drar ned nitrat snabbare än fosfat och en viss mängd nitrat verkar även vara en nödvändighet för att hålla ett lyckat korall akvarium.

Det går ju utmärkt att dosera nitrat med salpeter enligt anvisningar i andra trådar här på guiden. Men jag undrade här om jag kunde förenkla och automatisera påfyllningen lite.

Mitt akvarie har en osmolator, den fyller på ungefär 10 liter vatten i veckan från den behållare jag har. Däri har jag kalkvatten nu. Jag undrade om jag kunde tillsätta även salpetern här i? Det blir ju lite höftat tyvärr då inte exakt hela volymen går åt på en vecka. Men om man doserar kanske så pass mycket att vid full tömning av behållaren(vid en jämn påfyllning) så skulle nitratet höjas med kanske 1.0 ppm per dag. Dvs man häller i sju stycken 1.0 ppm doser i påfyllningsbehållaren.

För att sedan undvika en anhopning av nitrat i behållaren så kan man göra det till en vana att tömma ut allt oanvänt påfyllningsvatten innan man fyller på nytt. Jag får iaf alltid lite ut fällning i botten av behållaren av kalciumhydroxiden som bygger upp med tiden.

Är detta en god idé? Eller är den objektiv olämplig av någon anledning?

Idéen är ju att få igång en liten regelbunden snäll dosering för att hjälpa akvariet, inte uppnå något exakt värde. Om man efter ett tag mäter att nitrat förbrukningen minskat eller liknande slutar man eller minskar man doseringen av salpeter till påfyllningsvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag skolad i växtakvarium, men jag har kört precis som du beskriver sedan jag startade upp min saltburk för 6 månader sedan.

Jag håller min nitrat mellan 5-10ppm genom på detta vis.

Så fort jag glömmer att tillsätta KNO3 så kommer cyanon krypande på sanden.

Se till att osmosbehållaren står mörkt bara annars kommer det växa lite alger i den.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, lock är nog klokt. Det borde byta luftutbytet och hålla uppe kalkvattnets verksamhet med. Det får jag ordna...

Det låter ju inte dumt på något egentligt vis men samtidigt så har jag tänkt så ibland i livet och motsatsen har visat sitt fula tryne :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...