Guest ZaltOla Postat 23 mars 2005 Postat 23 mars 2005 Vilken alg kan det vara? Den verkar växa in i levande sten, sitter stenhårt fast (gå ej att rycka bort som vanliga trådalger). Växer ut i form av rosetter, med hårda stammar. 1-2 cm hög. Hur bli av med den, den ser rätt hårdsmält ut. Citera
David Postat 8 april 2005 Postat 8 april 2005 Kan vara någon kalkbindande grönalg. Hade en buske ungefär som en tennisboll som var nästintill omöjlig att dra bort. Den förvann iaf när jag satte i en hepatus(palettkirurg). Tror att det var den som käkade på dom algerna. Citera
jerkerw Postat 10 april 2005 Postat 10 april 2005 Jag tycker att det ser ut som Bryopsis men den brukar vara mer förgrenad.Det finns flera varianter och/eller växtformer av Bryopsisjerker Citera
aerie Postat 10 april 2005 Postat 10 april 2005 Har samma alg,är inte kalkalg men som sagt ganska hård. Har dock märkt att när den vuxit tillräckligt så är det enkelt att bara snurra den och dra ut. Citera
TedA Postat 14 april 2005 Postat 14 april 2005 Jag har samma i mitt gamla akvarium och därför kommer jag att slänga all levande sten nu när jag river det för den dj..la algen går inte att få bort så mina levande stenar ser ut som gräsmatta. Ta bort så mycket som möjligt och ge den inte någon chans att växa till sig och spridas för då blir den omöjlig att få bort. Om akvariet är stort nog så prova med en Kirurg eller någon annan algätande fisk. Mitt gamla var inte stort nog för en kirurg så jag har inte provat med det.// Ted Citera
ZaltOla Postat 8 maj 2005 Postat 8 maj 2005 Har nu tagit bort all sten och ska köra dem i mörker ett tag. Akvariet blev snyggare med mindre mängd sten, alltid något gott med eländet. Algen kan möjligen vara en Chladophora (jfr Verbeek & Sprung). Testade med att plocka bort för hand, men gav upp.Vattenvärden (PO4 & N) är låga, men kanske beror problemen mer på att skit samlas på stenen. Ska testa med mindre mängd LS, och öka cirkulationen. Citera
nemo Postat 8 maj 2005 Postat 8 maj 2005 Har nu tagit bort all sten och ska köra dem i mörker ett tag. Akvariet blev snyggare med mindre mängd sten, alltid något gott med eländet. Algen kan möjligen vara en Chladophora (jfr Verbeek & Sprung). Testade med att plocka bort för hand, men gav upp.Vattenvärden (PO4 & N) är låga, men kanske beror problemen mer på att skit samlas på stenen. Ska testa med mindre mängd LS, och öka cirkulationen.Hade med något väldigt likt det. Men efter jag släpte i en japonicus så försvann det efter ngn vecka, Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.