Gå till innehåll

Vilken alg? Sitter fast hårt i LS.


Guest ZaltOla

Rekommenderade inlägg

Guest ZaltOla

Vilken alg kan det vara? Den verkar växa in i levande sten, sitter stenhårt fast (gå ej att rycka bort som vanliga trådalger). Växer ut i form av rosetter, med hårda stammar. 1-2 cm hög. Hur bli av med den, den ser rätt hårdsmält ut.

post-871-14468912031836_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Kan vara någon kalkbindande grönalg. Hade en buske ungefär som en tennisboll som var nästintill omöjlig att dra bort. Den förvann iaf när jag satte i en hepatus(palettkirurg). Tror att det var den som käkade på dom algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma i mitt gamla akvarium och därför kommer jag att slänga all levande sten nu när jag river det för den dj..la algen går inte att få bort så mina levande stenar ser ut som gräsmatta. Ta bort så mycket som möjligt och ge den inte någon chans att växa till sig och spridas för då blir den omöjlig att få bort. Om akvariet är stort nog så prova med en Kirurg eller någon annan algätande fisk. Mitt gamla var inte stort nog för en kirurg så jag har inte provat med det.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har nu tagit bort all sten och ska köra dem i mörker ett tag. Akvariet blev snyggare med mindre mängd sten, alltid något gott med eländet. Algen kan möjligen vara en Chladophora (jfr Verbeek & Sprung). Testade med att plocka bort för hand, men gav upp.

Vattenvärden (PO4 & N) är låga, men kanske beror problemen mer på att skit samlas på stenen. Ska testa med mindre mängd LS, och öka cirkulationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu tagit bort all sten och ska köra dem i mörker ett tag. Akvariet blev snyggare med mindre mängd sten, alltid något gott med eländet. Algen kan möjligen vara en Chladophora (jfr Verbeek & Sprung). Testade med att plocka bort för hand, men gav upp.

Vattenvärden (PO4 & N) är låga, men kanske beror problemen mer på att skit samlas på stenen. Ska testa med mindre mängd LS, och öka cirkulationen.

Hade med något väldigt likt det. Men efter jag släpte i en japonicus så försvann det efter ngn vecka,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...