Gå till innehåll

Fråga om Hanna checker,


Majki01

Rekommenderade inlägg

När man använder Hanna checken för alkalinity så visar den ju i PPM som det sen står en PPM är = 0.056dkH

Ska jag då ta 0.056 gånger den siffran Hanna checkern visar för att få ut mitt kh värde?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som formeln är skriven borde du dividera med 0.056 vilket är det samma som att multiplicera med 17.9. Fast Hanna kan ju har rört till det.

Hmm, inte som jag minns mattelexionen. 1x=0,056y => 200x=200*0,056y multiplikation med 200 på vänster sida så får man multiplicera med 200 på höger sida. Bara så vi inte snurrar till det för mycket...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk även på att du behöver använda Sterilt vatten (sånnt man köper på apoteket) för att få pålitliga värden. Tyvärr är de flesta av våra Osmos enheter inte bra nog utan lämnar småspår vilket får detta att gå fel.

vet inte om det är officiellt utalande, men står en del om det på Reef Central (tror jag det var) samt har hört det från min LFS vilket är det som fick mig att skippa den där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk även på att du behöver använda Sterilt vatten (sånnt man köper på apoteket) för att få pålitliga värden. Tyvärr är de flesta av våra Osmos enheter inte bra nog utan lämnar småspår vilket får detta att gå fel.

vet inte om det är officiellt utalande, men står en del om det på Reef Central (tror jag det var) samt har hört det från min LFS vilket är det som fick mig att skippa den där.

Haha tur du skrev detta för det har jag missat.. jag körde testet med saltvatten utan pulvret på steg ett sen steg 2 då slängde jag i pulvret.. steg ett ska alltså vara med sterilt vatten och inte akvarie vatten? har ju mängder med batteri vatten hemma det borde ju va bra nog då..

är det samma med fosfat testen? är det sterilt vatten vid steg 1 och inte akvarie vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skölj provröret med akvarievatten några gånger -> Fyll i 10 ml akvarievatten -> Sätt på korken -> vänd provröret upp och ner 5 gånger -> starta fotospektometern ->sätt i det fyllda mätglaset med kork -> Se till att någon av markeringarna på 10 ml strecket är rakt fram -> vänta någon minut så vattnet sätter sig -> står C1 -> stäng locket och tryck på knappen -> När det står C2 -> ta ur provröret -> skruva av locket -> fyll på exakt 1 ml reagens -> På med korken -> vänd 5 gånger försiktigt upp och ner -> Sätt i provröret med markeringen på samma sätt som med 0 provet och stäng locket -> vänta 1 minut -> se att det står C2 tryck på knappen -> Läs av värdet -> multiplicera med 0,056. Så har du ditt KH - svårare är det inte

Vart sterilt vatten kommer in vete tusan - det får du förklar Reuben - gärna med länkar. Sterilt vatten behöver för övrigt inte vara jonfritt - bara bakterie och virusfritt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...