Gå till innehåll

Vilka tester behöver jag?


Alessandro

Rekommenderade inlägg

dom viktigaste är väl nitrat, nitrit (tänker på uppstarten), calcium, magnesium, kH och pH.

det beror ju lite på vilka koraller du vill ha. börjar du med endast mjukkoraller räcker det kanske med nitrat, nitrit, pH och kH. vill du sen ha lite svårare koarller kan du ju köpa till dom andra testerna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat (No3), fosfat (PO4), och pH, hade jag kört på till en början.

Ska du senare skaffa lite LPS och SPS koraller bör du komplementera med ca, mg och kh.

Nitrit (No2) ser jag som ganska onödigt, då man i regel bara använder det dom första veckorna (eventuellt om man får problem senare).

Nitriten spikar i regel 2-6 veckor efter start, sen är det väldigt sällan man behöver det. Om man ens får någon spik eller hinner mäta den då den brukar gå över snabbt.

Starta upp karet med LS och några doser med bakterier (t.ex Nitrivec), låt gå utan/med lite lyse i några veckor innan du tillsätter djur.

Du kan börja belysa karet lite smått med någon timme om dagen den första veckan, för att sedan öka på tiden med någon timme varje vecka tilld man är uppe i önskad tid, med den metoden slipper man förhoppningsvis en del algproblem.

Nitrat och fosfat ska helst vara nere på omätbara nivåer innan man belyser för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...