Gå till innehåll

Hur i hel... kan grejor kosta som det gör.


Linnex

Rekommenderade inlägg

Bara en liten grej.

Gick in på datorbutiken.com (eller var det jmedata.se) och hittade en eheim pump för 400 som kostar 600 och uppåt i saltbutiker...

Den var till datorkylning, men saamma pump...

Bla vad jag syftar på.

Databranchen har en hård konkurrens och kan inte ha samma marginaler som andra nischade brancher.

Pumpen kostar lika mycket att tillverka om den sitter på en dator eller i ett akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara en liten grej.

Gick in på datorbutiken.com (eller var det jmedata.se) och hittade en eheim pump för 400 som kostar 600 och uppåt i saltbutiker...

Den var till datorkylning, men saamma pump...

Det var som f*n. Synd att de bara har de små pumparna men vilken skillnad!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och hur många fick de köpa för att kunna sälja till det priset.

har jobbat i många år inom dessa två branscher det talas om här(marin o salt), angående den marina delen, så är ju priserna listade av leverantörerna och kan säga att dem har inte mer än 30 % marginal på produkterna kanske 37% om de gör en vårorder, men det finns enstaka produkter inom den marina delen som du kan ha 40% på, men sällan. att jämföra en "Live"butik mot en webbutik kan man inte göra, ser att en del har inte ens 10% marginal på en del produkter. hur vet jag det, jo jag håller på att starta upp igen. om jag säljer en Mh-lampa för kanske 3500:- då har inte jag lagt på 50-60% på den.som många verkar tro, i själva verket kanske jag har lagt på 10% bara för att få sälja den, och det är kanske en hundring i förtjänst. sen får man ju se att det är 25 % moms i alla priser.

tack för mej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag ville sdäga var nog att datorbutiken inte behöver speciellt mycket pålägg då de säljer volymer och jag antar modding med vattenkylning emr är en service till folk som köper svindyra grafikkort och liknande. De behöver inte leva på priset av pumparna som saltbutiker behöver.

Tyvärr är jag en apfattig student som jagar lågpriser (Funtar på att beställa ljus från tyskland) även om jag igentligen skulle vilja handla av min lokala handlare, men jag ahr tyvätt inte råd =(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar väl ganska mycket om att vi rör oss i en väldigt nischad bransch med mycket småskalig produktion,vissa grejor gränsar väl till handbyggda.

Om det såldes lika många skummare och nitratfilter som datorer och tv-apparater skulle nog prisbilden vara annorlunda.

En webbhandel med eventuellt varulager i garaget,har ett helt annat kostnadsläge än en butik med lokalhyror personalomk.etc.

Däremot har jag svårt att se hur webbhandeln skulle klara sej om man inte kunde åka snålskjuts på dom butiker som får stå och visa grejorna,ge tips och råd osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja... jag tror inte att tillverkningskostnadern är det som trissar upp priserna . Jag tror mer på höjda marginaler pga av nischade produkter, begränsad efterfrågan och att konkurrensen är låg.

Jag kan ju säga det att det finns standard produkter jag köper som jag har över 80 % rabatt på mot listpris (jobbar som inköpsansvarig). Tillverkningskostnaden är samma som om du skulle gå ut och köpa....

Om du får 80% rabatt på en produkt av nån så e det i min mening fel pris från början.För e det rätt pris från början så behöver man inte lämna rabatt.

Mvh -S-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I kväll har jag blivit lite fundersam. Har surfat runt lite och kollat på olika armaturer/pumpar mm att inhandla.

Lyckades snubbla över (vad som uppenbart verkar vara samma pump) som i en butik kostar ungefär 95% MER i en butik än i en annan... Ganska ordentlig skillnad. Men jag ska inte svartmåla någon butik och kasta skit och få tråden låst... Ville bara påpeka att jag tycker det är en väldigt stor prisskillnad även mellan webbutiker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du får 80% rabatt på en produkt av nån så e det i min mening fel pris från början.För e det rätt pris från början så behöver man inte lämna rabatt.

Mvh -S-

???

Välkomen till marknadsekonomin. Här är det plånboken som styr.

Ju större plånbok destå större rabatt.

Jag handlar för ca 60 milj sek/år.

Jag handlar där jag får bäst pris kontra kvalité/leveranstid.

Köper du ett paket skruv får dú efter listpris.

Kommer jag och skall ha skruv så pratar vi genast minst om 50-60 % rabatt INNAN förhandling.

Kommer Volvo och knackar på dörren så får de säkert slutliga rabatter som ligger över 90%

Fortfarande görs skruven på samma ställe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

instämmer med isak,

en vara`s värde är ju exakt hur mycket den kan säljas för.

Tripla priset och sedan pruta utav h-e , är ett välkänt gammalt arabmarknadstrick!

(obs ,ingen rasistisk vinkel på detta!)

Skillnad är att köpa en styck eller 1000 st. Hoppa över några led...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan en skummare kosta mer än en TV. Skummaren kan vem som helst börja tillverka. TV:n är ju en annan femma. TV:n består ju också av 10 000 delar plus ett chassi stort nog för ett akvarium.

Skulle gissa på ca 50.000-75.000 kr i verktygskostnad till en skummare....

Som sagt.. hade man vetat att man hade kunnat kränga ca 100 st/år utan direkta mellanhänder så hade jag börjat tillverka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska tillverka min miniskummare jag hittat och börja kränga för 200. Den är 30 cm hög och 2 cm tjock och 5 cm lång. Passar till hyffsat stora microrev.

Allt i plexiglas så folk kan se de fina bubblorna (sen att juag gör patentintrång om jag säljer dem är väl bara en bisak) ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

återigen då,det vi håller på med är en mycket smal och liten nisch-hobby,med få potentiella köpare och säljtillfällen,därav prisbilden.

precis som linnex skriver,det är en j-a skillnad på att köpa 1 ex än 1000000000

om kineserna får en order på 100000 skummare,skulle dom inte kosta många spänn styck-nån som känner sig manad att bli fattig akvariegrossist på livstid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...