Gå till innehåll

Hur i hel... kan grejor kosta som det gör.


Linnex

Rekommenderade inlägg

Alltså nu måste jag bara fråga...

Hur i hel... kan man ta ut och folk ge de priser som finns i denna hobby.

Tex

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6467

Vet inte vad den kostar ny men vad f_n är det som kostar.

Lika så så pratade jag med Bengan på marinakvariet i telefon och fick massa tips och råd. I samtalet så pratade vi om teknik och bla sa han att mitt nitratfiltet som jag har kostar ny 3500 kr. :-S

Såg annons på skummare som var samma som min där man ville ha 1000 spänn för en begagnad. Jag tänkte att de måste väl skoja... den är ju inte mer avancerad än en spann med lite kopplingar...

Vad är det som kostar... det är ju bara lite plastbitar och enkla komponenter... Det är nästan så man skulle tillverka grejor och ta upp konkuransen med de stora... Måste finnas duktigt med marginal om man har det som fritidssysla.

Hade jag haft elbehörighet så hade jag min själ börjat göra styrdatorer :-/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

först så ska tillverkaren ha en summa, sen ska leverantören ha en summa sen ska butiken ha en summa. så nån marginal finns det inte för en butik den är låg. och ta upp konkurensen med de Stora, ja lycka till. det är ju även lite design i det hela. material kostnaden kanske inte är så fasansfull dyr, men den är inte billig, och sen så ska den till verkas, det är nog där den stora kostnaden ligger, njaa vid närmare eftertanke så är nog inte materialet heller så nedrans billigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nää, materialkostnaden är nära noll (ja, inte riktigt så, men...) men det är marginalerna och antal mellanhänder som driver upp priserna. En dator som kostade 17000 för 4 år sen kostar nära 5000 idag! Fråga vilken datorbutik som helst så kan ni höra vad de tycker om Dell ;)

Nu är det så här att man kan sätta vilken pris som helst på sina varor och tjänster, men det är snarare konkurrensen som reglerar detta. Det är däför att 500g Rowaphos kostar 400SEK på en butik, medan en annan tar lika mycket för 1000g. Rättfärdigad? Noop Olika materialkostnader? Knappast...

Men så är det i en exklusiv bransch som saltvattenhobby (det är ju det!). Ta volymproduktion, konkurrens och efterfråga och lägg ihop dessa så får man en faktor som inte ser så bra ut vad det gäller saltvattenhpbbyn (och i synnerhet inte i Sverige). Hur många affärer har saltvattensortiment om man jämför det med affärer som har utbud för söttvatten? Inte många. Det gör att de kan begära de priser som de gör. Då kommer det hela ner till frågan om: "Högre marginal" eller "högre kvantitet". Och då efterfrågan utesluter högre kvantitet så måste affärerna leva på högre marginal.

Det är lite av moment 22 i det hela: "köper jag inte av min lokala affär så måste de ta mer av nån annan kund för att kompensera bortfallet". Men tyvärr är det så att man söker ändå det billigaste alternativet och hamnar på avlägnsa platser som Tyskland eller USA. Jag gör det....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

först så ska tillverkaren ha en summa, sen ska leverantören ha en summa sen ska butiken ha en summa. så nån marginal finns det inte för en butik den är låg. och ta upp konkurensen med de Stora, ja lycka till. det är ju även lite design i det hela. material kostnaden kanske inte är så fasansfull dyr, men den är inte billig, och sen så ska den till verkas, det är nog där den stora kostnaden ligger, njaa vid närmare eftertanke så är nog inte materialet heller så nedrans billigt.

Jag är fullt medveten om att olika led skall ha sitt.

Jag arbeter som inköpsansvarig i tillverkningsindustrin och har någorlunda koll på vad material kostar och vad tillverkning kostar... det är därför jag reagarar som jag gör.

Ta tex mitt nitratfiler. En liten pump. lite plast. Några nylonskruvar, kopplingar och slang. 3500 spänn ???!!! Eller då skummaren som jag länkade till enligt ovan...9000 spänn för begagnad.

Jämför vad du kan få för de pengarna på annan produkt.

Fick Harald Nyborgs reklamblad i veckan.

EU moppe 5500 kr, Elagregat 600 kr och elverktyg för billig peng.

Finns bara en förklaring på priserna och det är dålig konkurrens, små serier och butikers pålägg. Kan tänka mig att zoobutik lägger på minst 50 %.

Jämför tappeware (eller vad det heter). Det är ett X gånger högre pris för att de kommer hem och kör demo jämfört med vad man kan köpa liknade produkt i butik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller nog inte riktigt med där. har jämfört en del butiker och de är väldigt snarlika i prissättningen, och det är inte billigt att köpa in saltsaker, där är det leverantören isåfall som sätter priset, saltsaker är lite dyrare. men att butiker sätter vilka priser de vill tror jag inte på, man måste ju ha en marginal som butiken kan leva på men den kan heller inte vara för hög då får du ju inga kunder. har själv jobbat i en saltbutik så jag vet vikka marginaler som gäller, och det är inga stora marginaler man har på saltsaker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BS! lägger man på 50 % på saltsaker så är man dömd att misslyckas. anser jag.

Hur kan en osmos kosta nästan 1300 spänn på webbbutik medan samma osmos kostar 1700 spänn hos en välkänd butik om inte det är de påläggen som jag skrev?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du kan ju inte begära att en vanlig butik ska kunna hålla samma priser som en webbutik?En webbutik har ofta inga lokaler,inga fasta öppetider och inga direkta lager utan bara skickar efter det kunden beställde och vidarebefodrar det till kund. Därmed så är kostnaderna ganska försvinnande hos en webbutik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allting handlar om utgifter...

En renodlad nätbutik behöver inte ha samma utgifter (hyror/anställda) som en butik inne i stan.

Det är samma syndrom när du kolllar pris på linser. halva priset på nätet om man jämför med synsam..

Hls Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det sjuka priser på många av tillbehören som tex. skummare, filter, reaktorer mm. De är till stor del tillverkade av enkla material och enkla lösningar. Men tillverkarna tar ut dessa priser då de har stora omkostnader för bland annat forskning & utveckling, reklam åtgärder såsom mässor mm. Sedan är det väl så att dessa tillbehör inte säljs i stora volymer om man jämför med andra produkter inom tillverknings industrin.

Är ändå dock irreterad då jag anser att många tillverkare även medvetet tar fram produkter som är svåra eller krångliga att reparera/underhålla själv då de vill sälja lösa reservdels lösningar till överpriser också... Lite köp, slit och släng mentalitet. Ta min kalkreaktorpump som gick sönder. Pumpen sitter fastlimmad i ett lock och enligt "detaljhandeln" säljs den inte som reservdel separat utan man måste köpa hela locket. Pumpen kostar 300 kr, pump inkl. lock 1070... Ocker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar inte att butiker skall hålla webpriser. Det fattar jag att de inte klarar. Jag ville påpåpeka med mitt inlägg att det läggs på duktigt i butiker...

Vi tillverkar en del produkter där jag vet att kund lägger på 100%

En del klädbutiker kan lägga på upp till 400% så tro inte att de säljer under inköpspris att när de säljer ut för tex halva priset eller att köp två få tre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten sidostickare.

Man kan faktiskt göra en liten referens till båt amrknaden på samma sätt. Jag hade en B20 i min förra båt å skulle byta termostat. Gick till närmsta marin-handlare som ville ha 250:- för den. Blev lite frustrerad och kollade på biltema, hittade samma termostat för 69:-! Jag tror att de flesta affärer/säljare passar på för folk "vill" köpa dessa grejer, de e ju deras hobby. Garanterat så i båtbranchen.

Men iofs "kanske" det inte är riktigt samma grej i dessa butiker som säljer innom saltvattenshobby. Tror att det är för många mellan händer som ni tidigare har nämnt som skrämmer upp priserna, samt att det inte finns tillräckligt med konkurens.

Bara min tanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Linnex: Jag förstår exakt vad du menar (tror det i alla fall). Men man kan faktiskt låta bli att köpa från dessa ställen. Nu vet jag att du syftar på det principiella aspekten om "hur i hela världen kan man begära dubbelt så mycket för nåt som en annan gör?", men faktum återstår att vissa gör det och vissa kunder betalar det priset (p.g.a. tjockare plånbok, bekvämlighetsfaktor = nära till butiken, etc.)

Har nån av er barn? En hyfsad barnvagn kostar från 6000-7000 och uppåt! Besök blocket.se så ska du hitta många fina begagnade bilar som kostar så mycket (har man tur så får man en CD-spelare på köpet). Och jag tror knappast att en barnvagn innehåller dyrare beståndsdelar än en bil.

Fri marknad => man kan begära vad som helst för sina tjänster och varor. Sen att butiken kan gå i KK om man begär 10000 för en algskrapa med märket Ferrari är en annan fråga, men de kan faktiskt sätta en sån prislapp om de vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten sidostickare.

Man kan faktiskt göra en liten referens till båt amrknaden på samma sätt. Jag hade en B20 i min förra båt å skulle byta termostat. Gick till närmsta marin-handlare som ville ha 250:- för den. Blev lite frustrerad och kollade på biltema, hittade samma termostat för 69:-! Jag tror att de flesta affärer/säljare passar på för folk "vill" köpa dessa grejer, de e ju deras hobby.

Bara min tanke.

Reservdelspålägg är 10 faldigt ett normalt pålägg.

25 spänn för termostaten är förmodligen vad tillverkningskostnaden är inkl moms.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Linnex: Jag förstår exakt vad du menar (tror det i alla fall). Men man kan faktiskt låta bli att köpa från dessa ställen. Nu vet jag att du syftar på det principiella aspekten om "hur i hela världen kan man begära dubbelt så mycket för nåt som en annan gör?"

Nej inte riktigt. Vad jag menar är att saltvattens tillbehör inte håller realistiska konsumentpriser.

När man tillverkar konsument produkter så gör man oftast så att man utvärderar vad konsumenter är redo att ge för en produkt och seden så får konstruktion, produktion och inköp arbeta för att klara sig inom den marginalen.

Klarar de inte det... så blir det ingen produkt.

En produkt som klart jobbar mot vad konsument är redo att ge är parfym.

Där finns inte konkurrens av normalt slag. För i så fall hade en 800 kr parfym kostat 80 kr.

Vad de har gjort med tillbehör för oss är att de har satt en kostnad som jag tycker är orimlig. 50 % lägre konsumentpriser hade varit mer realistisk... och det hade de säkert lyckats nå om de hade viljat.

Ex. en racerbana till ungar för 99 kr. Vad tror ni att fabriken i kina får....

Hade den gjorts i tex sverige så hade den säkert kostat 250 spänn. Men då hade inte pappan köpt den. ;-)

Nu vill jag inte propsa på att det skall göras i låglöneländer då jag själv slåss mot det i min marknad... men jag vill påpeka att jag fattar inte att de kan ta ut de priserna de gör samt att vi är redo att ge det.

Det är så här lågprisuppstickarna kommer. PC-datorer är ett typexempel. Det knäckte hela IBM som skapade PC:n. Hela tiden bättre datorer för lägre priser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett exempel, saltpaket 90:- plus moms i inköpspris, jag tog 220:- till kund. Webbutiken tog 150:- Var mitt pris ett överpris, jag tror inte butiker tar ut höga priser bara för att djävlas m konsumenter. Det handlar om överlevnad ! Jag skulle behöft ta ut 500:- för ett paket salt för att täcka svinnet på döda fiskar och koraller. Jag körde dock bara salt i min butik, kanske är anorlunda för butiker där man kan stödja verksamheten m söt/fågel/gnagare mm.

Mina 50 öre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och ta upp konkurensen med de Stora, ja lycka till. det är ju även lite design i det hela.

Jag hade inte stått i garaget med såg, borr etc.

Hade jag vetat om att jag hade kunnat sälja tex 100 skummare och 100 nitratfilter på ett år till konsument hade jag lagt ut tillverkning av komponenter på lämpliga leverantörer. Mer än så hade det inte behövts

Sedan hade jag själv gjort slutmontering och packningen på fritiden...

Utseende och klass hade varit minst samma som på det man köper idag + jag kunnat tjäna en hacka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helmut - Jag vet hur det är att driva butik. Har en kompis som sålde audio/video i en mindre ort.

Priser sjönk vilket gjorde att marinalerna sjönk. I det läget skulle han igentligen behöva öka försäljning men konkurrensen ökade från de stora jättarna... idag har han lagt ner butiken.

Men handen på hjärtat... ett nitratfilter som består av lite plast och en pump. 3500 kr till konsument... Är det ett rätt konsumentpris om man jämför med andra konsumentprodukter på marknaden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

jag har byggt lite olika saker till karet under åren som gått mest för att det är kul.

senast nu byggde jag en kalkreaktor kostade mig 2000:-

Nitratfilter kostnad 1300:-

Så det är som ni säger att alla skall ha sin förtjänst in i kassan.

betsällde t5 rör från en webbutik i början av Mars fick hem dom igår. bara för att jag var snål nu efteråt så hadde jag kunnat åkt 4mil för att köpa och fått dom med en gång...

Är det bråttom så åker jag hällre och betalar det så får man det direkt. Men givetvis så vill jag stödja min lokala handlare för att den skall finnas kvar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

jag har byggt lite olika saker till karet under åren som gått mest för att det är kul.

senast nu byggde jag en kalkreaktor kostade mig 2000:-

Nitratfilter kostnad 1300:-

Så det är som ni säger att alla skall ha sin förtjänst in i kassan.

betsällde t5 rör från en webbutik i början av Mars fick hem dom igår. bara för att jag var snål nu efteråt så hadde jag kunnat åkt 4mil för att köpa och fått dom med en gång...

Är det bråttom så åker jag hällre och betalar det så får man det direkt

Personligt går jag in till lokal elfirma (5-6 pers som håller på med byggel) och ber dem ta hem de rör jag behöver. Både till solhimmel, akvarie eller vad jag nu skall ha det till.

Akvarierör blir väl ca halva priset mot akvariebutik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helmut - Jag vet hur det är att driva butik. Har en kompis som sålde audio/video i en mindre ort.

Priser sjönk vilket gjorde att marinalerna sjönk. I det läget skulle han igentligen behöva öka försäljning men konkurrensen ökade från de stora jättarna... idag har han lagt ner butiken.

Men handen på hjärtat... ett nitratfilter som består av lite plast och en pump. 3500 kr till konsument... Är det ett rätt konsumentpris om man jämför med andra konsumentprodukter på marknaden?

Jag förvarar på intet vis de höga priserna på salttillbehör, ej heller båttillbehör :( Men det är väl det att det är en nischad bransch, folk behöver produkterna. Då går det att ta saftigt betalt.

Kan tillägga att jag kursade butiken efter 3år med minusresultat :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt hänger på volymen. Salthobbyn är en liten branch och tillverkning av skummare mm är inte volymmässigt stor där av priserna. Om man var tvungen att ha en skummare till sötvatten skulle nog skummarna kosta bra mycket mindre än hälften mot vad de kostar nu bara för att sötvattensakvaristiken är ofantligt mycket större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt hänger på volymen. Salthobbyn är en liten branch och tillverkning av skummare mm är inte volymmässigt stor där av priserna. Om man var tvungen att ha en skummare till sötvatten skulle nog skummarna kosta bra mycket mindre än hälften mot vad de kostar nu bara för att sötvattensakvaristiken är ofantligt mycket större.

Mja... jag tror inte att tillverkningskostnadern är det som trissar upp priserna . Jag tror mer på höjda marginaler pga av nischade produkter, begränsad efterfrågan och att konkurrensen är låg.

Jag kan ju säga det att det finns standard produkter jag köper som jag har över 80 % rabatt på mot listpris (jobbar som inköpsansvarig). Tillverkningskostnaden är samma som om du skulle gå ut och köpa....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...