Gå till innehåll

Cyanoakrylat och frågor dess användningsområden


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har lite funderingar på cyanoakrylat och dess användningsområden inom saltvattensakvaristiken.

Jag har själv använt cyanoakrylat till massor av fraggar och har faktiskt lyckats fästa koraller både över och under ytan med hjälp av cyanoakrylat. Så till det användningsområdet litar jag på ämnet.

+ Funkar till fraggar.

Det jag är fundersam över, efter att ha läst en tråd här om någon som polerat sina reflektorer med något ämne som avgett giftiga ångor, är om cyanoakrylat vid uppvärmning kan ge några negativa effekter eller kanske rent av smälta eller släpper igen. Jag tänker då i första hand på att jag skulle behöva limma fast 2 fästen i min T5 armatur och funderar på om värmen från T5:orna kan göra så att det bildas något oönskat eller om limmet kanske rentav inte tål värmen som T5:orna producerar.

Någon som har erfarenheter utav något liknande?

mvh Andre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om jag limmar fast de bitar som har lossat och sen får rören på plats igen så bör de alltså sitta säkert. Bör inte bli några restprodukter som kan påverka akvariet vid t.ex. upphettning?

Är också orolig för om limmet kan hettas upp så mycket att det börjar brinna eller bränns så de luktar i lägenheten. Men det kanske är överdrivet oroligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller de saker du oroar dig för nu så kan du slappna av, men däremot kanske fundera på om cyanoakrylat är det bästa limalternativet. På saker som ska sitta över vattenytan och inte ha kontakt med vatten skulle jag ha satsat på ett bra 2-komp lim typ araldit, lite längre härdningstid men mycket starkare och framför allt lite elastiskt.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...