Gå till innehåll

Nä blir UVC lysröret gammalt ???


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Hallå alla aqva kompisar, är ny här med salt och har köpt ett beggat Deltec 39w (kanske inte det bästa man ska köpa B-)

men nu gjorde jag det.

Köpte det för 400kr med trasigt kvartsrör som jag bytt för 575kr och nu tycker jag att ett nytt lysrör också för 800kr så burjar det bli en dålig affär.

Han jag köpte den ifrån lovar att han bara har annvänt den i några dar

Ska jag köpa nytt rör ???????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Hur mycket påverkar ett gammalt UV algförekomst i ett kar?

Jag har i olika kar under olika perioder ibland kört samma UV i typ 3-4 år utan några som helst problem för varken fiskar eller lägre djur. Trots nytillskott av t.ex. "känsligare" arter då och då. Dock har vissa kar drabbats av kraftig algväxt (Derbesia). Detta dock i samband med MH och mycket mat. Så visst, näringsvärdena har ju inte varit de bästa alla gånger, men frågan är ju om det kunnat hålla algsporer stången med nytt UV-rör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV-C påverkar inte bentiska alger tillväxt eftersom algcellerna måste passera UV-C:et. De UV-C som används i akvariesammanhang är dessutom för svaga för att ta algsporer. Däremot är de utmärkta på att ta svävalger även i lägre effekter än det som normalt används till saltvatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV-C påverkar inte bentiska alger tillväxt eftersom algcellerna måste passera UV-C:et. De UV-C som används i akvariesammanhang är dessutom för svaga för att ta algsporer. Däremot är de utmärkta på att ta svävalger även i lägre effekter än det som normalt används till saltvatten.

MVH Lasse

Nu får du gärna utveckla lite ;)

UVC påverkar inte algerna eftersom de måste passera genom UV:t? Om de bara spred sig genom delning/tillväxt kan jag köpa det, men de dyker ju upp på nya ställen rätt vad det är utan att ha "vandrat" dit, så en "pelagisk" fas i spridningen måste ju finnas. Eller? Sk. "selling points" är ju bl.a. förhindrandet av algspridning genom dödandet av sporer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, ok visst. Men jag undrar om det ÄR så, eller om det är din personliga erfarenhet/uppfattning? Som sagt brukar ju fördelarna med UV inkludera att det hindrar spridning av alger (som jag förstått det, oavsett om det handlar om sporer el annat). Om det nu defacto inte gör det, är det ju lite konstigt att man marknadsför det så. Visst, man kan sälja konserverad gröt med rätt reklam, men ändå...:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 4 månader senare...

Jag byter varje nyår. Men mina UVC står alltid på. Om man inte har köpt fisk på någon månad tycker jag att man kan slå av UVC lampan och bara köra den en kvart per dygn så att det inte börjar växa i den. Kör man den bara en månad efter fiskinköp kan den hålla många år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...