Gå till innehåll

Melissa's & Nickes RSM 250


Nickeliten

Rekommenderade inlägg

Hej!

Vi har precis startat upp vårat Red Sea Max 250.

Vårat första saltvattensakvarium som vi länge velat haft men inte vågat oss på, men nu så! Vi har läst så mycket vi har kunnat men mycket småfrågor som är svåra att få tag på kommer alltid upp! Därför startar vi en tråd här, se om man kan få lite tips och lite frågor besvarade under resans gång.

Inköpt:

Red Sea Max 250

Osmos + Silikatfilter

Nya fläktar

25kg Salt, Tropic Marine Pro Reef

Refraktometer

Salifert Nitrit, Nitrat, Fosfor tester

Temperaturvisare

Levande sten 27,8kg

Här börjar vi med att göra en grundlig rengöring av alla prylar, så Melissa och Maja hjälps åt att städa ur! Väntar otåligt på att osmosvattnet ska bli klart.

1.jpg

2.jpg

Rengjort i grova drag, lite finslipning kvar.

4.jpg

MvH Niklas & Melissa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har vi fyllt hela karet med osmosvatten och tillsatt ca 9kg salt och stoppat i levande sten, temperaturen ligger på 26C och salthalten ligger på ca 1.0025

Något levande var det i den iaf. vi hittade en liten mask som föll ur stenen och en som var i stenen, borde finnas lite till liv i den förhoppningsvis :)

6.jpg

7.jpg

8.jpg

(Ursäkta pallen men så smidigt att ha till hands :))

Stenen har vi bara lagt på botten än så länge, tänkte börja möblera om några dagar. Eller ska man börja med det redan nu? Vi hade tänkt att lägga ner sand om en vecka, spelar det någon roll för cyklingen?

I affären rekommenderade dom att vi skulle ha släckt första veckan, för att sen börja öka ljuset sakta tex. 1 timme om dagen, hur har ni andra gjort?

Skummaren skummar lite vitt, men det räcker inte över till koppen än, är det normalt?

(frågorna haglar in)

MvH Niklas & Melissa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej & välkomna.

Ser bra ut så än så länge.

Möblera ni om så mycket ni vill, kan ta lite tid och få det som man vill. Kan vara bra och gå och titta på det några dagar innan man bestämmer sig oxå, hade jag haft mer tid på mig hade jag nog gjort om min utformning.

När ni bestämt er för hur ni ska ha det tycker jag det är läge att lägga i sand. Finns vad jag vet ingen mening med att vänta.

Skummaren kan ni avvakta lite med att starta, finns inget för den att jobba med än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bra tips och snabbt svar!

När tycker du att man ska börja dra igång skimmern då?

Läskigt att hålla på och lyfta runt stenarna, känns som det krävs rätt lite för att skada bottenglaset!

Hur gör ni för att bygga upp en snygg "aquascape"?

Känner att vi vill byta lysrören inom snar framtid.

Vad tycker ni är en bra kombination? 6x39w t5

Ändrat av Nickeliten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog väntat med och starta den tills ni köper era första sniglar.

Jo, känns lite läskigt, men jag har lagt btn i botten så då blir det inte lika känsligt. Ett annat tips är att köpa en extra glasskiva som är lite mindre än innermåtten på karet och lägga den i botten. Skulle du då tappa nån sten eller revet skulle råka välta så är det antagligen extraglaset som spricker och inte bottenglaset.

Sen hur du placerar stenen är helt upp till var och en. Jag har dykt en del och kollat en hel del på akvarium och undervattensbilder så då får man en känsla för hur det ser ut i naturen.

Sen finns det många sätt och fästa ihop stenen om man vill. Buntband(utan metall), korall lim, borra hål i stenen och sticka in vp-rör, reefbond, har sett folk som använt fogskum eller så kan man göra som jag gjort och bara stapla stenarna så dom ligger stadigt.

Lysrör har jag ingen aning om, med det finns det andra som har bra koll på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bra tips och snabbt svar!När tycker du att man ska börja dra igång skimmern då?Läskigt att hålla på och lyfta runt stenarna, känns som det krävs rätt lite för att skada bottenglaset!Hur gör ni för att bygga upp en snygg "aquascape"?Känner att vi vill byta lysrören inom snar framtid.Vad tycker ni är en bra kombination? 6x39w t5
Kika igenom min tråd. Har ett likadant kar som har varit igång i ett par månader nu. Ni kanske får några ideer om ljus och diverse därifrån :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren kan du starta när du vill.. den är bra till annat än skumma skit också:) luftar ut ämnen man inte vill ha i karet. Gör gasutbyte osv!

Stenen är ju mest hur du själv vill ha det.. stappla det stabilt.. har du sten med massa hållor i kan du ju om inte annat använda plast stripes.. och fästa dom i varandra på det sättet.. Annars finns det akvarie "cement" att använda under vattnet..

Men det vanligaste är ju att bara bygga det och känna så det är stabilt:) sanden kan du ju slänga i direkt när du e nöjd med hur stenarna ligger.

Ljuset.. jag personligen tycker det är snyggast med lika många vita rör som blåa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe var folk som han före hehe

hej och välkomna.

jag hade börjat med att ha tänt 4tim om dagen och ökat en till två timmar i veckan, tills du når 10 timmar, ( ljuset behövs för att dra i gång processerna i stenen), finns ju bakterier att tillsätta som hjälper dig på traven.

ang. skummaren så hade jag kört den från början, den syresätter ju vattnet också.

lycka till

Mvh Chrille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att alla här på forumet är trevliga och hjälpsamma, uppskattas verkligen!

Ja ang. belysningen tror jag det blir iaf. ett Fiji Purple med i matchen! Men sen blir det nog blåa och vita resterande.

Salthalten ligger på gränsen mellan 1.025-1.026, ska man sänka den lite till ca 1.024? Då har man ju lite mer spelrum med avdunstning!

Vi hade lite problem med mikrobubblor när vi startade men nu tycks det ha försvunnit, nu är det mest partiklar i vattnet som flyger omkring lite. Har inte börjat testa några värden än, känns lite tidigt för det?

Jag och Melissa har funderat lite på städpatrull, när ska man börja planera på att köpa det? Måste väl vara några veckor tills dess? Vad kan tänka sig vara bra att börja med?

Nu har vi byggt lite med stenarna och kom fram till ungefär det här

10.jpg

Försöker hålla stenen så långt bak mot baksidan som möjligt, eftersom vill ha lite yta för sand framför. Tycker det är snyggt med 2 st öar på vardera sida också, vad ger bäst flöde tror ni? Känns ju som att om man gör 2st öar så får man mer flow mellan allting och därmed får mer skräp ut ur karet! Men jag vet inte.

Hade inte skummaren på igår natt men när jag satte på den imorse och riktade upp en circ.pump mot ytan så började den faktiskt skumma lite. Nu får den nog vara på framöver. Det som låter i skummarn är ju sugröret för luften, det låter som att man sitter och suger det sista ur en McDonalds läskburk, gurglande ljud liksom. Har ni andra med RSM 250 det också?

Ändrat av Nickeliten
Ändrade decimaler, felskrivet :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade inte skummaren på igår natt men när jag satte på den imorse och riktade upp en circ.pump mot ytan så började den faktiskt skumma lite. Nu får den nog vara på framöver. Det som låter i skummarn är ju sugröret för luften, det låter som att man sitter och suger det sista ur en McDonalds läskburk, gurglande ljud liksom. Har ni andra med RSM 250 det också?

Skummaren till RSM 250 är känd för att inte vara så tyst, hos mig sitter det en Deltec MC 500 som är tyst.

Dock är det så mycket andra saker som låter i mitt RSM.

Steg 1 kommer bli att byta fläktarna till belysningen då de låter som ett jetplan.

Steg 2 kommer bli att byta ut returpump och cirkulationspump då de låter också massor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upptäcktes en spricka i hela bakglaset som tydligen är rätt svår att laga. Den sträcker sig över hela bakglaset och under ellådan sipprar vatten och saltavlagringar bildas.

Vet inte hur vi ska göra nu. Tömt akvariet till hälften, en cirk.pump och doppvärmare i för att hålla igång stenen. Vet inte vad som kan påverkat detta... Men sånt får man väl ta när man köper begagnat

svårupptäckt läcka också!

Med vänlig hälsning, Niklas och Melissa

Ändrat av Nickeliten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den kan ha hänt men om man tittar uppe i hörnet så ser det ut som en krosskada, när jag tog bort övre plast delen nu så var det bara mos kvar i hörnan. Kan ju varit en smäll sen förut och nu när man börjar bära runt det och så så är det ju känsligare så då kan sprickan kommit.

Inget att hänga läpp över. Ska försöka byta ut glaset. Har en glas-kran som kan hjälpa mig. Nu blir det och flytta över all LS till en bytta och köra där så länge :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...