Gå till innehåll

Planeringstråd 300liter.


Matte91

Rekommenderade inlägg

Hej har köpt ett 300l akvarium nu med sump och har lite funderingar.

Kommer köra med osmos och undrar vad för salt som är bra att använda? Kommer ha blandat med mjukisar lps/sps.

Vad har man en kallreagtor till? Och om det är bra att använda så kommer jag även köra med en sådan.

Och belysning det hänger med 2*250w MH och en glo t5 armatur.

Hade tänkt att ta en 250w MH och t5'an med två blå ljusrör. Eller ett blått och någon annan färg. Tips mycket välkommet^^

Sen till fisk så har jag bestämt mig att ha

Segelfenskirurg en eller två.

Clowner, har två.

Mandarin, har en.

Gul-blå frökenfisk, har en. Köpa fler så dom blir ett litet Stim?

Har kollat på en icke fisk ätande muräna. Då är 300 liter kanske för litet.

Lägre djur.

Putsaräckor, har två. Köpa fler?

Turbosniglar, har kanske 5-7 st köpa fler?

Sjöborre, har en. Anledningen till större kar. Växer som en galning!

Några andra tips på fina/roliga fiskar?

Sen kommer det levande stenen.

Hade tänkt mig köpa 25 kila och så tar jag mina 8kilo från mitt andra kar. Och så hade jag tänkt ha levande sand som botten.

Tänkte köpa "begagnad" sten men ny levande sand. Vad är nackdelarna med begagnad sten?

Är det lagom med sten eller för lite?

Har säkert missat något.

Bilder kommer när akvariet är hämtat.

//matte91

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gul blå frökenfisk är ingen Stim fisk, det är revir fisk,

Salt tycket jag själv att red sea coral pro är det bästa :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Håller med redsea coral Pro har funkat kanon för mig i dom år jag kört med salt! Ang ljuset skulle jag köpa två 16000k mh och sen köra med blå t5 kanske nått rosa om du har plats, då får du ett bra ljus med mycket fluorescerande effekt, tar man för blått mh riskerar man att det ser grått ut i karet,har gjort det misstaget , så 16000k så får du en fin blå krispig ton på ljuset, det skulle jag valt , med andra ord precis som jag har det nu ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med redsea coral Pro har funkat kanon för mig i dom år jag kört med salt! Ang ljuset skulle jag köpa två 16000k mh och sen köra med blå t5 kanske nått rosa om du har plats, då får du ett bra ljus med mycket fluorescerande effekt, tar man för blått mh riskerar man att det ser grått ut i karet,har gjort det misstaget , så 16000k så får du en fin blå krispig ton på ljuset, det skulle jag valt , med andra ord precis som jag har det nu ;)

Hej. Vill gärna köra med led. Lite billigare med strömmen, men har inte lust att lägga en förmögenhet på det. Ska hämta karet nästa lördag. Så får se lite mer vad som finns med då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst här på sg om många som kör med led men jag har inte investerat i det pga att jag var på en mässa på philips i Stockholm o fick chansen att prata med en ansvarig för led utvecklingen , jag fråga honom om just led som används för Akvarie bruk , han sa att led dioden i sig kan prestera bra på att avge uv men att sammansättningen av led i en kappsling som inte kyler led:en och dels tar upp stor del av uv:t , ej är värt kostnaden till skillnad från den kvalitet som sammansättningen ger, hans ord inte mina, så därför skiter jag i led. Han viste vad han prata om för övrigt . Med vänlig hälsning, Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst här på sg om många som kör med led men jag har inte investerat i det pga att jag var på en mässa på philips i Stockholm o fick chansen att prata med en ansvarig för led utvecklingen , jag fråga honom om just led som används för Akvarie bruk , han sa att led dioden i sig kan prestera bra på att avge uv men att sammansättningen av led i en kappsling som inte kyler led:en och dels tar upp stor del av uv:t , ej är värt kostnaden till skillnad från den kvalitet som sammansättningen ger, hans ord inte mina, så därför skiter jag i led. Han viste vad han prata om för övrigt . Med vänlig hälsning, Jerry

Nu råkar det vara så att Philips inte hängt med i utvecklingen när det gäller LEDs så jag kan förstå att han inte pratade upp LEDs. Philips jobbar stenhårt på att köpa upp företag med intressanta patent inom LED-teknik. De köpte ganska nyss upp Luxeon.

Så att LED inte skulle vara redo och bättre än andra alternativ håller jag inte alls med om. Jag har kört LED ett bra tag nu och sänkt mina elkostnader och har en bättre tillväxt än med t.ex. T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst här på sg om många som kör med led men jag har inte investerat i det pga att jag var på en mässa på philips i Stockholm o fick chansen att prata med en ansvarig för led utvecklingen , jag fråga honom om just led som används för Akvarie bruk , han sa att led dioden i sig kan prestera bra på att avge uv men att sammansättningen av led i en kappsling som inte kyler led:en och dels tar upp stor del av uv:t , ej är värt kostnaden till skillnad från den kvalitet som sammansättningen ger, hans ord inte mina, så därför skiter jag i led. Han viste vad han prata om för övrigt . Med vänlig hälsning, Jerry

Jag skulle nog tro att han inte riktigt visste vad han talade om i detta fall. I den ena DIY-tråden efter den andra så beskrivs minst 100 olika sätt att adressera värmeproblemet - det problemet är ett icke problem idag tack vare all DIY - det är löst. Sedan vad gäller UV så är det absolut inte ett krav att få ner det i karet, tvärtom istället. Vad som är intressant är våglängderna kring 400 nm till 460 nm i första hand för fotosyntesen. 400 ligger precis i gränsen för vad som brukar kallas UV-A. Med plastlinser (som används till Cree) är det inte så stor risk att dessa våglängder filtreras ut - med glaslinser (som används till de större chippen) vet vi inte riktigt vad som försvinner. Drömmen vore om man fick tag i en glaslins vars material klipper bort allt under 390 - 400 nm. Det är inte omöjligt att det finns. Tillsvidare så varierar jag mina konstruktioner till att innefatta både linser och utan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog tro att han inte riktigt visste vad han talade om i detta fall. I den ena DIY-tråden efter den andra så beskrivs minst 100 olika sätt att adressera värmeproblemet - det problemet är ett icke problem idag tack vare all DIY - det är löst. Sedan vad gäller UV så är det absolut inte ett krav att få ner det i karet, tvärtom istället. Vad som är intressant är våglängderna kring 400 nm till 460 nm i första hand för fotosyntesen. 400 ligger precis i gränsen för vad som brukar kallas UV-A. Med plastlinser (som används till Cree) är det inte så stor risk att dessa våglängder filtreras ut - med glaslinser (som används till de större chippen) vet vi inte riktigt vad som försvinner. Drömmen vore om man fick tag i en glaslins vars material klipper bort allt under 390 - 400 nm. Det är inte omöjligt att det finns. Tillsvidare så varierar jag mina konstruktioner till att innefatta både linser och utan.

MVH Lasse

Som sagt jag Skrev bara vad han sa till mig, men fan vad gött då kan man ju ge sig på att förnya den biten med! Tack för informationen , man lär sig nått nytt varje dag ;) Med vänlig hälsning, Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som sagt han på philips kan ju påstå att han både är det ena och det andra,

har varit på ett antal el-fack mässor i göteborg, och de som står där som instruktörer och säljare eller va fan man kallar dem har inte nån koll på va är för saker de ska sälja, tror inte att de är många procent av de som monterat det de säljer ute i "verkligheten"

Mvh Chrille

Som sagt jag Skrev bara vad han sa till mig, men fan vad gött då kan man ju ge sig på att förnya den biten med! Tack för informationen , man lär sig nått nytt varje dag ;) Med vänlig hälsning, Jerry
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men nu handlar denna tråd inte om försäljarna inte vet ett smack eller hur mycket dom vet...

Det är till för min planering av mitt 300 liters kar. Så ni kan skapa en egen tråd om ni vill dividera om detta så skulle jag vara glad :)

Med vänlig hälsning, matte91

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det spikat xD kommer beställa ett sådant kit! Tänkte på vad man ska fästa dom på? Beställde ni därifrån med? Och fläckar? Har ni någon tråd som jag kan läsa:)?

Köp en vanlig aluminiumplåt på Kalmar rostfria, minst 5 mm tjock. Blir billigaste lösningen, så får du den tillskuren i den storlek du vill ha den. Och slipper betala frakt på det också..

Jag köpte fläktar på teknikmagasinet, typ 80:- för en 120 mm.

Du kan komma och kolla på min ledlösning om du vill.

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en vanlig aluminiumplåt på Kalmar rostfria, minst 5 mm tjock. Blir billigaste lösningen, så får du den tillskuren i den storlek du vill ha den. Och slipper betala frakt på det också..

Jag köpte fläktar på teknikmagasinet, typ 80:- för en 120 mm.

Du kan komma och kolla på min ledlösning om du vill.

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk

Aa det kan man göra. Har du led? Trodde du lampor^^ såg ut som det förra gången jag var hos er. Aa det skulle vara Nicke och se hur du gjort. Skulle vara bra och se hur du gjort med fläktarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...