Majki01 Postat 3 april 2012 Postat 3 april 2012 Funderar på att göra sump till rsmet , blir den en på ungefär 70 liter totalt, 40 djup 50 bred 3 sidor 40 höga 1 sida 35 hög, hur tycker folket jag ska köra ? Ska jag ha sidorna stående på botten skivan eller ska jag göra dom runt botten skivan ? Samt tjocklek på glaset ? Samt mce 600 det påverkar inte den alls av att ha den helt stående i vatten va? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Bläckfisken Postat 3 april 2012 Postat 3 april 2012 (ändrat) jag tror det blir bäst med glaset runt botten skivan, som man gör med ramlösa akvarium, eller hur var det nu man gjorde...6 mm måste väl bli bra, eller.. tål lite oaksamt bök i sumpskåpeteller jag vet inte riktigt.. Ändrat 3 april 2012 av Bläckfisken Citera
Laggeman Postat 3 april 2012 Postat 3 april 2012 6mm blir fullt tillräckligt, det är det på min sump också, den är på 80x35x40cm. Kör på sidoglaset runt bottenglaset.Skummaren kan du ha ståendes på botten, inga problem, så länge vattennivån är vad skummaren måste ha, det mäter du enkelt om du kollar bak på karet där den hänger nu, så mäter du från undersidan av skummaren och upp till vattennivån i karet. Citera
cheva Postat 3 april 2012 Postat 3 april 2012 6 mm räcker glöm inte slipade glas så du slipper skära dig Citera
Majki01 Postat 4 april 2012 Författare Postat 4 april 2012 Se om jag blir rätt på det i mina räkningar,Baksida 512*400Botten 500*350Sidorna 350*400Front 350*512 Så att fronten och baksida sticker ut 6 mm på var sida så sido glasen går in , 6 mm glas Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
petnym Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 Du kanske skall räkna med att silikonfogen tar lite plats också... Citera
Majki01 Postat 4 april 2012 Författare Postat 4 april 2012 I så liten sump kör jag bara invändigFog det gjorde jag på den på 80 litet jag hade till 200 liters karet Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Mr_Ewing Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 Det skulle jag inte göra om jag vore dig - stor risk för läckor i det scenariot. Citera
Majki01 Postat 4 april 2012 Författare Postat 4 april 2012 Så lägga en fog på kanten sen pressa dit skivan sen invändig fog då? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
tele Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 Brukar räkna att det går 2 mm för fogen, har funkat bra för mig. Beror lite på hur man limmar, med eller utan tändsticka/plastbit mellan glasskivorna.Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 4 april 2012 Författare Postat 4 april 2012 Jag kan lägga fogen på glaset sidan då alltså sen pressa dit den andra sidan ? Eller? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Mr_Ewing Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 Jaja bara du limmar kortänden mot den plana änden på motstående glas så funkar det. Citera
Majki01 Postat 4 april 2012 Författare Postat 4 april 2012 vill inte starta en tråd till för denna fråga.. Men någon som vet.. Hade det stört mce 600 förmågan att skumma om jag hade haft överrinningsslangen "slangen från karet till sumpen" kopplad DIREKT på insuget till skummaren? Citera
Beauty Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 Om du kollar i min tråd som du har skrivit lite i så ser du hur jag gjorde med tändstickorna. Bara att kolla bilderna i början. Nu har jag en 2mm fog mellan glasskivorna sedan förstärkte jag insidan med yterligare en fog. När du limar så lima sidorna på botten. Citera
Majki01 Postat 4 april 2012 Författare Postat 4 april 2012 När ni skriver limmar? menar ni då med lim som finns specifikt för glas eller ni menar att ni kör med silikon? Citera
Majki01 Postat 4 april 2012 Författare Postat 4 april 2012 Så här kommer sumpen se ut ungefär. Citera
Beauty Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 När ni skriver limmar? menar ni då med lim som finns specifikt för glas eller ni menar att ni kör med silikon?Man kör med Akvarium silikon. Finns även silikon i bygghandeln som man kan använda till akvarium men då måste det stå det på den. Jag körde med Bostik silicone glas som Cheapy säljer för ca 58kr tuben. Den tuben är blå och grön sedan har den ett akvarium på bilden tillsammans med ett växthus. Citera
Majki01 Postat 4 april 2012 Författare Postat 4 april 2012 Vilket silikon man använde det vet jag tänkte mer på om ni syftade på glas lim eller om ni menar silikon, då det finns lim som är lim som man kan använda till att sätta ihop akvarie med för att sedan ha silikon fog på insidan bara. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Beauty Postat 4 april 2012 Postat 4 april 2012 Skulle med vilja ha en behållare med Osmos i min sump men får inte plats. Ska nu först dra alla rör sedan designa sumpen sedan om det finns plats kvar i skåpet tänkte jag bygga någon form av ställning att ha ovanför sumpen som man kan ha en liten dunk med osmos i. Kommer bli skittrångt men förhoppningsvis ska man ju inte in där och böka förutom är man ska tömma skummare. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.