Gå till innehåll

Sump bygge fråga.


Majki01

Rekommenderade inlägg

Funderar på att göra sump till rsmet , blir den en på ungefär 70 liter totalt,

40 djup 50 bred 3 sidor 40 höga 1 sida 35 hög, hur tycker folket jag ska köra ? Ska jag ha sidorna stående på botten skivan eller ska jag göra dom runt botten skivan ?

Samt tjocklek på glaset ?

Samt mce 600 det påverkar inte den alls av att ha den helt stående i vatten va?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6mm blir fullt tillräckligt, det är det på min sump också, den är på 80x35x40cm. :) Kör på sidoglaset runt bottenglaset.

Skummaren kan du ha ståendes på botten, inga problem, så länge vattennivån är vad skummaren måste ha, det mäter du enkelt om du kollar bak på karet där den hänger nu, så mäter du från undersidan av skummaren och upp till vattennivån i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se om jag blir rätt på det i mina räkningar,

Baksida 512*400

Botten 500*350

Sidorna 350*400

Front 350*512

Så att fronten och baksida sticker ut 6 mm på var sida så sido glasen går in ,

6 mm glas

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vill inte starta en tråd till för denna fråga..

Men någon som vet.. Hade det stört mce 600 förmågan att skumma om jag hade haft överrinningsslangen "slangen från karet till sumpen" kopplad DIREKT på insuget till skummaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kollar i min tråd som du har skrivit lite i så ser du hur jag gjorde med tändstickorna. Bara att kolla bilderna i början. Nu har jag en 2mm fog mellan glasskivorna sedan förstärkte jag insidan med yterligare en fog. När du limar så lima sidorna på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När ni skriver limmar? menar ni då med lim som finns specifikt för glas eller ni menar att ni kör med silikon?

Man kör med Akvarium silikon. Finns även silikon i bygghandeln som man kan använda till akvarium men då måste det stå det på den. Jag körde med Bostik silicone glas som Cheapy säljer för ca 58kr tuben. Den tuben är blå och grön sedan har den ett akvarium på bilden tillsammans med ett växthus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket silikon man använde det vet jag :) tänkte mer på om ni syftade på glas lim eller om ni menar silikon, då det finns lim som är lim som man kan använda till att sätta ihop akvarie med för att sedan ha silikon fog på insidan bara.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle med vilja ha en behållare med Osmos i min sump men får inte plats. Ska nu först dra alla rör sedan designa sumpen sedan om det finns plats kvar i skåpet tänkte jag bygga någon form av ställning att ha ovanför sumpen som man kan ha en liten dunk med osmos i. Kommer bli skittrångt men förhoppningsvis ska man ju inte in där och böka förutom är man ska tömma skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...