Gå till innehåll

Vilken skummare


Beauty

Rekommenderade inlägg

Hej ska ha en skummare till min Sump. Har funderingar på dessa 2.

http://viewitem.eim.ebay.se/Eiweiabschumer--Protein-Skimmer-fr-Aquarium--NEU/190662612586/item Hittade inget namn på den så kunde inte googla om den.

eller

http://viewitem.eim.ebay.se/Bubble-Magus-BM-BMQQNAC-Protein-Skimmer-for-100L-NIB/400287379889/item

Akvariet är på 125l och sumpen är ca40l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jag bara allmänt rek skummare så har jag i alla fall testat 7 olika på ca 5 månader,

Min absoluta favorit skummare är hydor slim skim. Dock ingen sump skummare,,

Men den som toppar min lista i kvalite och vad den gör är utan tvekan skummare i deltecs mce serie. Mce 600 framförallt!

nac qq tycker jag verkligen inte du ska köra till ditt kar.. speciellt inte om du tänkt belasta det med fiskar. Då hade jag kört som den Freguz länkar

Men ts med tanke på dina länkar så får jag intrycket av att du är ute efter något billigt billigt.. när det kommer till skummare och min erfarenhet av alla dessa "nano" skummare jag provat det senast så får man VERKLIGEN vad man betalar för.. det vill säga 200kr då får man skit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker nac qq är lite liten för ett 125 + 40

Jag har en sån här i mitt 70 +20 och är grymt nöjd

http://viewitem.eim.ebay.se/Bubble-Magus-BM-NAC35-Cone-Protein-Skimmer-300L-NIB/400288053226/item

Hehe lömde räkna med sumpen :P Okej vad bra har nämligen sneglat lite på den med :)

Ska jag bara allmänt rek skummare så har jag i alla fall testat 7 olika på ca 5 månader,

Min absoluta favorit skummare är hydor slim skim. Dock ingen sump skummare,,

Men den som toppar min lista i kvalite och vad den gör är utan tvekan skummare i deltecs mce serie. Mce 600 framförallt!

nac qq tycker jag verkligen inte du ska köra till ditt kar.. speciellt inte om du tänkt belasta det med fiskar. Då hade jag kört som den Freguz länkar

Men ts med tanke på dina länkar så får jag intrycket av att du är ute efter något billigt billigt.. när det kommer till skummare och min erfarenhet av alla dessa "nano" skummare jag provat det senast så får man VERKLIGEN vad man betalar för.. det vill säga 200kr då får man skit.

Okej. Ja en MCE 600 är ju lite väl dyr tyvärr. Men hittade en MCE 500 gammla modellen här på sidan för 500kr skulle den fungera? https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?46630-skummare-deltec-mce-500

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en Bubble mangus Nac qq i mitt 180L kar, den presterade bättre än Tunze 9002:an som den ersatte. Den är dock högljudd (luftinsuget) och släpper ut massa bubblor. Kan man ha den i sumpen med en bubbelfälla innan returpumpen så är bubblorna inget problem.

Jag skulle dock satsa på en annan om man har sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

NAC 3.5 Cone kan jag reka i så fall - den funkar kalas för mig.

Jag kör den på 75+25L.

Okej vad är egentligen skillnaden mellan 3+ och 3,5 egentligen?

Jag hade en Bubble mangus Nac qq i mitt 180L kar, den presterade bättre än Tunze 9002:an som den ersatte. Den är dock högljudd (luftinsuget) och släpper ut massa bubblor. Kan man ha den i sumpen med en bubbelfälla innan returpumpen så är bubblorna inget problem.

Jag skulle dock satsa på en annan om man har sump.

Okej. Ja små bubblor är inga problem då den kommer stå i sump. Har med hört att luftintaget ska låta men här läst att man kan bygga en ljuddämpare så den blir tyst. Har kollat på andra skummare men värkar inte finnas någon annan som är lika bra för under 1000kr :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej vad är egentligen skillnaden mellan 3+ och 3,5 egentligen?

Okej. Ja små bubblor är inga problem då den kommer stå i sump. Har med hört att luftintaget ska låta men här läst att man kan bygga en ljuddämpare så den blir tyst. Har kollat på andra skummare men värkar inte finnas någon annan som är lika bra för under 1000kr :/

3,5:an har konformad kropp.

Jag upplever att det är lättare att justera in bra skumning och den skummar effektivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3,5:an har konformad kropp.

Jag upplever att det är lättare att justera in bra skumning och den skummar effektivt.

Okej då blir det nog den :P Har fått fram att den har måtten 115x170x433mm. Ska bygga bubbel fälla i min sump och undrar hur sort utrymme skummaren behöver. Tänkte om det räcker att den behöver lite utrymme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En skimmer för 10 k känns lite överkurs för ett kar på 160 liter?

Instämmer. Måste väl ändå finnas en uppsjö med lämpliga skummare för en bråkdel av den summan. Finns roligare saker att lägga pengar på..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...