Gå till innehåll

Anemoner överallt


Guest nikka

Rekommenderade inlägg

Våra anemoner delar på sig och blir flera och nu har vi alldeles för många anemoner, det är anemoner överallt... Vi tänkte sälja några av dem, men hur lossar man dem? Vi har tidigare försökt få dem att flytta sig genom att rikta pumpar mot dem, men det känns inte så effektivt. Skulle vilja ha dem till egna stenar eller liknande så de blir lättare att flytta på. Kan man helt enkelt ta tag i dem och rycka? Det verkar så brutalt och farligt... Finns det några knep?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för anemoner.

Nej du skall ej rycka och dra i dom. Levande djur vetu ;)

När jag hadde anemoner som satte sig på ställen där jag ej ville ha dom eller skulle sälja så pillade jag med fingret under foten så man störde dom eller så tog jag en isskrapa å försökte pilla under efter ett tag så lossade den och blev som en boll.

Är det en carpet anemon så var försiktig trodde ej att den var så klibbig å den riktigt sökfast sig först blev jag så rädd och ryckte till. Satt då kvar sugkoppar på handen å jag fick senare nässelutslag på handen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är två anemoner som delat sig i två och en lite annorlunda som delat sig i flera. Jag vet inte vad de heter men jag hoppas att det syns på dessa bilder, om jag lyckas lägga upp dem...

Äsch! Jag lyckas inte få upp bilderna och nu ser jag att det är ett känt fel tydligen. Jag lägger dem på en webbserver senare ikväll. Den som väntar på nåt gott...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det finns finns fler med saltakvarium i Linghem!

Jag är intresserad av anemoner ! Jag bor också i Linghem så jag skulle kunna knalla över och kolla lite om jag kanske kan hjälpa till med att lossa anemonerna!

Jag ska åka och handla lite nu men kommer att var hemma ikväll!

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojdå, räknas det inte som anemon? Vad är det då då? Den ser ju ut som en anemon. Jag menar alltså hela den stora böljande saken som sitter mot rutan i akvariets högra kant.

Den har i alla fall delat sig och blivit flera, oavsett vad den är :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojdå, räknas det inte som anemon? Vad är det då då? Den ser ju ut som en anemon. Jag menar alltså hela den stora böljande saken som sitter mot rutan i akvariets högra kant.

Den har i alla fall delat sig och blivit flera, oavsett vad den är :)

Ser ut som en sort av en skivanemon så visst har du rätt men jag tänkte mer på "vanliga" anemoner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest D-Flex
Ojdå, räknas det inte som anemon? Vad är det då då? Den ser ju ut som en anemon. Jag menar alltså hela den stora böljande saken som sitter mot rutan i akvariets högra kant.

Den har i alla fall delat sig och blivit flera, oavsett vad den är :)

Har du provat att ta loss en sån "skivanemon" ?? Jag har ett helt gäng men vet inte hur våldsam man kan vara för att få dem att lossna.Hör gärna av dig om du kommer på nått bra knep.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...