Gå till innehåll

Intressant pump Tunze Stream 12000


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Såg denna intressanta pump på sidan aquaproo2000.deBRVerkar vara en kraftfull pump å häftigt att den kan köra intervall.

Undra bara om den blir för mycket i mitt kar cheeky.gif

Komplettkit med intervall för335,00EUR.

Nån som köpt en sådan här?

/C

ps för övrigt så finns det en massa intressanta tillbehör på den sidan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Aktiva dagar

12000l/timme! Med bred stråle!!

Det ska komma mindre starka modeller i april/mars som kan styras elektroniskt. När de kommer köper jag en eller två på direkten. De här pumparna lovar verkligen gott. Tunze har tom testat fiskmördrafrekvense om man har den avstängd och en liten Chromis Viridis simmar in är chansen 50% att den klarar livhanken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50% att bli fiskfärs eller 50% att klara sig levande laugh.gif

Antar att det ej kommer bli samma mängdvatten som idags pumparna 12000l/h med dagens pumpar är ju som en jetstråle. Tunzes är vad jag tror att den verkligen ger 12000l/h men mer som ett konstant flöde. Det är ju det som man vill ha att vattnet skall flyttas runt /h å inte snurra runt /h

/C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fundering: Tunze Stream skulle kunna användas som alternativ till en s.k. "power surge". Bruce Karlson på Waikikki pumpade ju upp vatten i en tunna ovanför akvariet för att därefter släppa ut allt vatten på en gång genom ett grovr rör. Borneman har en förenklad variant som fungerar som en toalettstol!!. Tanken var att det skulle bli en rejäl våg i mitt 312l om man drog på den här Tunzen en gång i timmen under ett par minuter. DSB kan man ju dock glömma snarare SFA (Sand Flying Around)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Priser. Jag fick följande mail från Carmen.

Stream is available already.

Prices are:

6.080.000Tunze Stream 8500&n bsp;137,36

6.100.000Tunze Stream 12000& nbsp;229,24

6.110.000Tunze Stream 12000 Kit&nb sp;265,82

TS24Tunze Stream 24000 Kit&nb sp;582,04

TS48Tunze Stream 48000 Kit&nb sp;1040,52

Packing 8 Euro

Postage 20 •

Sincerely

Carmen Schwemmer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är detta som kommer varje gång jag lägger ett inlägg <SCRIPT language=javascript>postamble(); <SCRIPT language=javascript>postamble();</SCRIPT>

__________________

Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har beställt färifrån och är nöjd. Tyvärr tar det ganska lång tid att får prylarna! Frånjagförde över pengarna tog det 28dagar men då var det över julhelgen också så kanske 20dagar i vanliga fall.

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett den i action på A-lagret, det är ingen riktig pump utan mer än en propeller. A-lagret tar runt 6000:- med automatik, ganska dyrt eller?

Fungerar verkar den dock göra.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bengt:

Jappz jag har allt noterat detta oxså. Vet ej vad det kan vara för fel...

Vilken version av Webbläsare kör du med??

Tror att det kan hänga ihop men att man kör en gammal version av ens webbläsare...

Jag har beställt saker från Carmen i Tyskland. Tog 22dagar. En evig väntan tycker man

/C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen.

Jappz efter en massa studerande å tänkande så kom jag på att det är en liten propeller som sitter på motorn.

Idagens pumpar så suger ju pumpen å trycker ut vattnet.

Med detta tappar man ju en massa effect. Kör man då men den nya tekniken med en propeller så trycker den ju ut vattnet. Fritt flöde å ingen förlust .

Så vatten in bakom propellern som sedan trycks ut framför propellern.- Ju större propeller desto mer flöde. Eller har jag fel speechless.gif

/C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har den kommithappy.gif

Återkommer med rapport, men jag kan redan nu säga att med mycket sten i karet funkar Stream med intervall 4000l7tim - 12000l/tim i ett 312 l kar!

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftigt Patrik

Köpte du 2st??

Hur känns flödet framför den då man håller handen för som en jettstråle eller bara som en bred fet flödande utblås?

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag har köpt en 2000-7000 också. Men den har inte kommit än. Jag kör intervall med en Tunze electronic 3000l/tim och stora Streamern. Streamern ersätter nu 4 maxi-jetar. Strålen är bred inte lika snabb som maxi-jet men ganska kraftig. Efter 3 dm är strålen 3 dm bred. Jag riktar den mot sten just nu då försvinner viss kraft. Jag kan säkert hitta en riktning där all sand blåser bort och lägger sig i ett annat hörn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

Så trevligt att du är nöjd men vill du att sanden skall blåsa bort i karet? smiley2.gif

Hittade lite DIY på reefcentral. Inte för att vara taskig men för andra som ej har råd!? att köpa en orginal Tunze Stream så kan man bygga en själv

Kolla in på länken och en till länkBR

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska bli kul att studera mitt revs utveckling efter denna strömningsboost. En sten står nu och vickar fram och tillbaka. Ska försöka epoxa fast den happy.gif Jag har nu pumparna i varsitt bakre hörn riktade mot motsatt hörn framåt på diagonalen. Streamern går nu 30-50% med 2-3 sek emellan. Sedan kan jag manuellt dra på 100% då och då. På natten går den ner i 30% läget kontinuerligt.

En Stream är inget annat än den vanliga Turbelle electronic motorn med en inkapslad propeller på 2-3 cm i diameter. En Stream på 12000/l per timme drar ungefär lika mycket ström som en maxi-jet på 1000l/timme. Dessutom avger trafon den absolut mesta värmen och den ligger utanför akvariet. Byter man trafo får man den mindre modellen på 7000l/tim. Här finns en del DIY-möjligheter för den som vill. happy.gif

Den minsta Stream-modellen utan reglering kostar inte mer än 1200 tror jag.

Den låter klart mer än min andra Tunze pump. Men jag minns att efter ett par veckor slits den in och ljudnivån går ner ordentligt.

Ärligt talat blev jag förvånad att det överhuvudtaget gick att köra på max i mitt 312l. Förutom att en del går bort i turbulens bland stenen beror det säkert på att jag ej har sand i ena tredjedelen av akvariet. Det finns helt enkelt inget att blåsa bort.

Nu önskar jag bara att den inte var så förb... ful. På Tunze forum finns info om en kamouflagekeramik för 65$. Den är vit men blir nog snygg när kalkalgerna gjort sitt. Med lite epoxi och levande sten kan man säkert fixa nåt själv.

Strömningen i akvariet tror jag är en av de verkligt viktiga komponenterna för att få djuren att trivas. Ljuset, rik flora och fauna (dvs bra LS och/eller bra DSB) och bra vatten (salt t.ex. !) är förståss de andra viktiga sakernahappy.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Patrik - "Streamern ersätter nu 4 maxi-jetar." Om du tänkt sälja dem så kan jag kanske tänka mig att köpa en av dem...annars får jag väl helt enkelt beställa en ny pump i affären av billigast modell möjligt silly.gif

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte göra en själv med hemmagjord ls,formad runt en uppblåst gummihandske eller dyl?

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra idé! Men jag kommer nog att nöja mig med att låta den bli överväxt av kalkalger. Då blir det lite bättre. happy.gif

Jag kan säga att två av de mindre Stream räcker säkert till kraftig strömning till minst 500 liter särskilt om man har fria vattenmassor att flytta och inte bara en massa sten. happy.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du är intresserad så har jag några Tunze plastlådor liggande som du kanske kan sätta pumpen i, fick med dom i ett kar jag köpte. Ser ut som en låda i plast med lock och botten. Så är du eller nån intresserad av dom så varsegod.

3179.000.jpg

Dimensions: l.125 x w.113 x h.300mm

Built-in depth 150 to 290 mm

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...