Gå till innehåll

Intressant pump Tunze Stream 12000


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Det skvalpar på ordentligt. Vet inte varför riktigt men karet känns fräschare med den nya hiskeliga strömningen. Slemalgerna som fick fäste efter GP-dosökningarna verkar hålla på och blåsa bort. Trivs intehappy.gif Kalkalger vet jag trivs i stark ström, ska bli intressant att se hur algbeståndet ändras efter hand. En acroporafrag står i värsta draget. Just nu är den lite tillbaka dragen. Ska se om den anpassar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Aktiva dagar

Ja dom är prisvärda att köpa från Tyskland å är ju inte så mycket dyrare än en vanlig pump...

Hur mycket pumpar Stream 6060?? smiley2.gif

Jens: USA företag är inte så villiga att skicka till oss eller andra utanför USA har jag fått erfara.

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har det gått med Streamen?

Jag bli inte riktigt klok på vilka olika modeller som finns, på Tunzes sida finns 2 olika(6100 12000l/h och 6080 8500l/h)och bara den stora ska gå och reglera hastigheten på. Men på Aquaproo2000.de finns ett kit som ska gå och reglera 2500-7000l/h, Stream 6000 + singlecontroller 7091. Nån som vet?

PatrikD du hade väl beställt även en av den mindre varianten? Vilken var det, går den att reglera?

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hittade samma kit på Aquarstic.net så det borde betyda att Tunze inte uppdaterat deras egna sida. Dock har det olika namn, kit 6010 på Aquarsticoch kit 7000 på Aquaproo.Priset ligger på 259euro på båda ställenatycker det låter ganska hyggligt.

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är jäkligt sugen på kit 6010, men frågan är om det blir overkill till mitt 270L akvarium. Kanske men de verkar skit bra dessa pumpar!

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var köpte du den? Hur stort kar har du den i? Blir det mycket strömt av den? hur monteras den? Jag undrar om armen den ser ut att hänga på funkar i mitt karermm.gifMen det ska nog gå att lösa när det blir dax!

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan.

Kolla in denna länk:

http://www.reeftank.com/TurbelleStream/IMG_6044.html

här ser du precis hur den ser ut.

Pumparna drar från 15watt å upp till 45watt som man ser på tunzes sida.

Skall själv beställa en 6110 Kit i veckan. Lutar att det blir ifrån Akvarielagunen i Holmsund. Har samma pris om man gjämfört med att skicka efter från Tyskland...

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte den på Akvarielagunens webshop, Jag har den i ett 540 liters akvarium. Jag har ställt den så att den pumpar mellan ca 7000l till 12000l håller nu på att försöka få in intervallen på ett bra sätt. Det blev bra fart på vattnet men det blev ingen fara för korallerna. Däremot skenan som håller pumpen var ett skämt. Jag tog en hållare från ett fosfat filter och gjorde om.

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jippi idag kom min efterlängtade Stream kit 6110 12000l/h med intervall

smiley20.gif

Är jätte nöjd med den redan. Pulsar mellan 12000-7000l/h med 10sekunders intervall.

Mat knapp fanns det oxså. När man skall mata trycker man in den knappen och pumpen stannar i 5-8minuter å sedan sätts den på igen.

Tack Akvarielagunen för den snabba leveransen. smiley4.gif

Måste bara säga att det är konstigt att ett så stort företag som Tunze ej kan göra bättre upphängnings anorningar som de har.

Den är anpassad att vara för helglasakvarium ioförsig jag har jag ett, men var ändå tvungen att fixa till staget med att borra å gänga i fäst annordningen

Stort - på denna fronten. smiley21.gif

Väsnas gör den inte mer än en vanlig innerpump ljudet höjs lite granna då den går ner i varv (7000l/h)

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur uplever du strömmen? Märks det att det är 7000-12000l/h eller upplevs det vara mindre "vasst" för korallerna tackvare den bredare strålen?

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jappz visst märks det skillnaden.

Men hadde nog varit mer skillnad om den gått ner ytterligare.

man kan visst ställa in detta på transformatorn men då blir det även att man sänker max flödet oxså.

Strålen känns stor å stark men ej vass å naggad.

Sätter jag handen framför ca 50cm så känns den lika stor som handflatan.

Korallerna vajar så snyggt fram å tillbaka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok hur nära kan man egentligen ställa koraller? Man vill juh inte ha tomt 50cm från pumpen då åker juh en stor del av karet man annars skulle kunna utnyttjat. Är nämligen väldigt sugen på den mindre av de där pumparna kit 6010, mendet skulle vara surt om man inte kunde använda sin super pump smiley5.gif

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis fått hem min nya tunze stream pump på 6000 l/h. Nu strömmar det riktigt ordentligt i karet och vattenytan rör sig riktigt riktigt brasmiley17.gif

Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska sätta fast den, på kortsidan eller i mitten på långsidan så att den pumpar mot frontglaset, hur har ni gjort med era pumpar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av ren nyfikenhet har jag beställt en 6060, den som pumpar 6000L utan regleringsmöjligheter.

Alternativet hade varit att köra 4 mindre pumpar plus de jag redan har. Om man då jämför med ex.vis maxijet (märk väl att jag klagar inte på maxijet, jag vill bara illustrera en liten skillnad mellan "konventionella" pumpar och dessa stream-pumpar.) Om jag istället går på 4 st maxijet 1200l så märker jag att effektförbrukningen ligger på 14w/st. Eller totalt 56w och 4800l/H. På 6060:n är effektförbrukningen endast 11w. Så jag besparar karet ca 45w varav en hel del blir värme.

Har ett Juwel akvarie med heltäckande ramp. Ska ta upp hål för en fläkt eller två men ju mindre värme desto bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har även jag fallit i Tunze gropen och beställt mig en streamer med multicontrollern. Undrade bara lite om upphängningen, är det möjligt att rikta streamern när den hänger i fästanordningen, i sidled alltså?

Väntar just nu på mitt akvarium som är hos glasmästaren, sedan skall det bli saltvattensmiley4.gif. 100 kg sten ligger redan i en regnvattentunna och väntar, gissa om flickvännen hadde invändningar på att ha den brevid sängen i våran lilla etta smiley2.gif.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...