Gå till innehåll

Intressant pump Tunze Stream 12000


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Metcrue: Var det multicontrollen du skulle få med eller singel kontrollern??Ja det är möjligt att rikta pumpen i sideled då den sitter fast. Kolla in på min hemsida så hittar du lite mer om pumpen. Var tvungen att fixa lite själv med upphångnings anordningen innan den satt helt bra

http://www.wrang.com/Akvariet/tunze_stream.asp

MattiasN: Jag väntar på den där nattsensorn som du skriver den kopplar man in och ställer in hur "mörkt" det skall vara innan den går till och pumpen kopplar om till läge1

/C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Aktiva dagar

Det var multicontrollen, tänkte att det säkert finns en viss risk att man köper en pump till när det blir lite mer klirr i kassan, det är mycket att innhandla nu i början. Kollade på din sida, kommer förmodligen skaffa mig en Iks senare, prisvärd enhet med många möjligheter. Gillar modultänkandet, så man kan köpa efterhand. Men först och främst gäller det att få det jag har att fungera som jag vill.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart köpte du denna Multi + pump har ej sett någon sida som säljer bara en pump och multin. Men klart multin é inte dyr sedan om man nu skall köpa fler pumpar!?

Blir det en till för mig så kompletterar jag med en Y-adappter som man kan koppla in på singel kontrollern fast då jobbar båda pumparna med samma ide och samma schema. Din Multi är ju så att den jobbar flera pumpar mot varandra för att så sätt öka vatten framfarten fram å tillbaka ännu mer. smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte pumpen och multin separat. Skall ha två pumpar i vardera hörn när jag kommit lite längre med karet. Väntar även på en ny skummare och en osmos, som jag hoppas funka bra i mitt kar. Det kommer att bli på cirka 600 liter med "sump" delen, så två streamers (6000) hadde nog varit det bästa. Kommer pumpa 3500 liter från "sumpen" med en annan pump som blåser ut bakom stenen. Allt för bra cirkulationsmiley2.gif. Vi får se hur det blir, lite nervös innan allt är på plats.

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jippi, i dag kom alla min prylar jag väntat på. Har precis kontrollerat så att allt fungerar, och det gjorde det. Då skall jag bara tillverka 600 liter osmos vatten och tillsätta salt så skall snart stenen få flytta till akvariet i stället för regnvattens tunnan. kan eventuellt ta lite bilder på projektet senare.

__________________

Daniel Olsson

720 liter

220 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som testat att fästa PVC rör på Tunze streamers? Funderar på att göra detta så jag slipper att ha pumpen i huvud delen av karet. Tror ni att det har stor inverkan på effekten?

__________________

Daniel Olsson

720 liter

220 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla glada!

undrar bara om det är bättre att ha ett par tre mindre pumpar eller en stor? dum fråga kanske men jag är rätt grön änmen jag lär mej...smiley12.gif

__________________

jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jippi.

Fick min Fotocell idag. Den kopplade jag in å styr på så sätt pumpen. När ljuset går ner så går pumpen in i halvfart. Sedan när lampan tänds igen så maxflöde intervall. Ja en Nattfunktion

Köpte den utav Akvarielagunen

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför har man nattsänkning blåser det mindre på nätterna på revet eller är det för att man är teknik Gubbe (ursäkta utryket jag har inga fördomarsmiley2.gif )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan även vara för att det skall bli lite tystare på natten, praktiskt när man, som jag, sover 35 cm från akvariet. Har visserligen inte hört om streamern låter så mycket, har bara testat den en gång.

__________________

Daniel Olsson

720 liter

220 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen låter oavsett max eller min flöde.

Låter som ett högfrekvent brummande vid maxflöde å bara ett brummande på lågflöde.

Har själv ställt in detta å hört hur olika farter låter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm ni som har köpt tunze stream pumpa'r jag funderar på att köpa 6060 och koppla in på min trop pump automatik och styra fart & intervall med den ,tror ni det funkar heller måste man ha orginal prylarna = det dyrare kit'et ?

Mvh zippo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

streamerna styrs ju med "Din"kablar så det måste ju vara sådana kopplingar. Sedan står det visserligen att de inte går att styra med anndra "controllers".

__________________

Daniel Olsson

720 liter

220 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag styr en powerhead & en"kommer inteihåg nammnet"pump

vanliga alltså det sitter vanliga 220 uttag på baksidan så borde funka med dom flesta pumpar

ahhh hittade nu en pdf saxat ur texten :

"

the interval unit is designed to control the most common shaded pole motor pumps.for example Tunze-Turbellen,Fischer-pumps as well as Tunze low voltage interwater pumpswith transformers etc ,not suitable are pumps with synchron motors "magnetanker underwater pumps"

så det ser ljust ut :-)

Ändrad av zippo den 2003Oktober08 kl 22:19

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze streamer kan inte styras via vanliga 220 uttag. Turbellen däremot har vanliga 220 kopplingar. tunze streamer styrs via en signal kabel.

oops, såg att det stod tunze med transformator i texten du saxat. Då borde du ha signal utgångar på din enhet också, eller? Om inte så är det nog kört.

__________________

Daniel Olsson

720 liter

220 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...