Gå till innehåll

Vad vi tänkt att köpa till akvariumet på minst 500L


MarinaS

Rekommenderade inlägg

Igår så var pappa och jag och kollade in Oceansons akvarium på Bromma zoo och vi både blev bara mer förälskade i allt så om en två veckor om allt går som det ska har vi ett akvarium hemma och då blir det troligtvis Infinity 126 eller Infinity 156. Vi kollade in Multiview också men Infinity modellerna gillade vi mer speciellt eftersom de är längre. Men det vi tänkte köpa är (ni får mer än gärna rätta mig och dessutom säga vad ni tycker om alla dessa preparat som man kan köpa och lägga i akvarium så som t.ex. Magniesium, calcium osv) är det något ni tycker man ska tillägga eller ska man avvakta i början eftersom det ända som kommer finnas i akvariumet kommer vara levande sten, levande sand samt någon räka, snigel och eremitkräfta så småningom.

Vad vi ska köpa:

1.Cirkulationspump

2. Osmolator

4. Skummare

5. Ozonosator (får se om vi väntar med det till fiskarna kommer eller om vi köper det på en gång)

6. Doppvärmare (vet inte hur många men kanske 2-3 st ? hört att det är bättre med fler)

7. Rerurpump

8. Pumpar (två tre stycken där med får se vad som känns bäst för akvariumet)

9. Sump

10. Levande sten

11. Levande sand

13. Salt

Det är vad vi kommer fram till och det som vi tycker är det viktigaste för att få ett så bra akvarium som möjligt men om ni tycker vi glömt något så får ni säga det eller om ni tycker att vi inte behöver något av de ovanstående och isåfall varför. Sen vill jag höra era synpunkter angående alla preparat som finns, måste man ha sånt eller sköter akvariumet det där ganska bra själv?

Juste, vi kommer inte köpa all levande sten på en gång utan vi kommer ta det gradvis så när man ska lägga in mer levande sten ska man först lägga stenen i ett annat bad fast att man tar vattnet från akvariumet eller tycker ni man kan lägga in stenen på en gång? (förutsatt att det är en bra levande sten som man köpt och inte från något oseriöst ställe)

Jag kommer i veckan också köpa Daniel Knops bok och vara här inne och lära mig så mycket som möjligt men jag vill också höra era synpunkter för att ta det säkra före det osäkra just för att alla gör så olika och tycker olika saker.

Tacksam för svar! =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

salar: Bor i sätra (en station från skärholmen). Ja alltså det ända vi kommer köpa från bromma zoo är akvariumet och ph-tester osv allt levande kommer vi köpa från Triton, begagnat samt en annan fiskaffär i bromma (minns inte vad den heter). Gillar inte alls djurhållningen de har på bromma zoo så på den delen vill jag inte stödja dom. Akvariumet som vi tänkt oss finns vad jag vet bara på Bromma zoo så det är därför vi kommer döpa den där). De fiskar jag tänkt mig är kirurgfiskar, fjärilsfiskar, frökenfiskar, mandarinfisk (efter ett ca 1 år), drakfisk troligtvis, koraller, sjöborrar, sjöstjärnor och anemoner. Vilka arter från släktena det blir har jag ingen aning om dock =) ... Drömmer också om sjöhäst men det tror jag inte det blir så mycket av då man måste ha dom med ganska lugna fiskar och de jag vill ha är ju inte sååå lugna).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vandal: Har hört att fjärilsfiskar kan äta koraller men har sätt att folk håller i såna trots att de har koraller och att det ibland kan funka om man har god mat? Drakfisken är jag inte helt säker med hur det blir då den är giftig och akvariumet jag kommer köpa är ganska högt och om man skulle tappa nått måste man antingen vara väldigt försiktig eller fånga den till man gjort klart det man ska göra men det tror jag skulle stressa fisken ganska mycket så vi får se hur det blir med just drakfisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle skippa 5, 6 och 11. Det är bättre att spara de pengarna till en bättre belysning.

Bakterier får du med levande stenen så är det inte för utseendet på den levande sanden behövs den inte.

Enligt min erfarenhet är det bra att lägga i fosfatreducering i en strumpa i sumpen redan från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stigigemla: Okej, Bättre belysning ska vi köpa när korallerna börjar komma in tror jag eftersom det är dem som behöver bättre ljus eller att man köper kanske någon slags belysning (ledd typ) som man riktar där man har koraller. Alternativt om man frågar efter bättre belysning redan från köpet då belysningen är ganska så kass och gått sönder efter bara några månader på Oceansons akvarium. :) Ja levande sanden är ju fin men det lutar mot att kanske blanda den med korallkross beroende på hur fint det blir =)

Har inte ens haft nån tanke på fosfatreducering men den kompleterar väl inte för osmosatorn och ozonosator eller? Vet att det finns delade meningar angående dem sakerna speciellt när många tycker att stockholm har så bra vatten så säg gärna varför du tycker så utöver att vi sparar pengar :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Osmolator fyller på avdunstat vatten.

En Omvänd Osmos (Reverse Osmosis, RO) filtrerar kranvattnet innan man blandar salt eller fyller på osmolator tanken. Till denna kopplar man oftast ytterligare ett filter som reducerar fosfater och silikater i kranvattnet. Dessa apparater finns det delade meningar om.

En Ozonator släppper ut ozon (O3) som binder sig till ämnen i vattnet. Oftas kombinerad med skummare.

Fosfatreducering i strumpa eller reaktor kör man i akvariet för att ta upp de fosfater som djur släpper ifrån sig.

UV kan man att titta på om man skall ha fiskar som gärna drar till sig parasiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfatreduceringen vid starten är till för att ta upp den fosfat som frigörs när de djur som dött i stenen bryts ned. Eller om man köpt begagnad sten med upplagrad fosfat.

Följer man nybörjar trådarna här på guiden ser man att de flesta haft höga fosfatvärden efter starten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bläckfisken och stigigemla: Tack för era svar tagit åt mig informationen och det blir av att köpa Fosfatreducering i strumpa eller reaktor då också. Har inte bestämt mig än om vad jag ska göra med ozonisatorn dock men det får jag ta och fundera på.. Men jag ska köpa en osmos anläggning iaf.. Dock så fyller de sistnämnda sakerna liknande saker ändå på ett sätt .. Jaja jag får se hur jag gör! =)

UV ska vi köpa när vi köper fiskar inte än tror jag =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Om jag var i ditt och din pappas läge skulle jag göra saker i denna ordningen.

1. Inköp och montering av akvarium.

2. Bestämma sig för vilken teknik man ska ha i sumpen. Det jag skulle ha i sumpen är: skummare, 1-2 doppvärmare (beroende på om du tar det på 550 eller 900) och returpump. Tänk på att tänka på framtida teknikprylar. Som skummare skulle jag nog satsa på denna oavsett vilket akvarium du väljer: http://www.fish-street.com/bubble_magus_nac66a_dual_core_skimmer?category_id=88 billig och otroligt bra. Returpump skulle nog en som denna fungera bra: http://www.drakfisken.se/cirkulationspumpar/1647-sicce-syncra-35.html.

3. Inköp av sump. Köp dig ett billigt akvarium på Hornbach och beställ några skivor glas av en glasmästare och be farsan silikona den. Jag skulle nog ta ett på 160-200 liter och dela in det i två fack, ett för skummaren.

4. Inköp av pvc-rör. Limma pvc så att systemet är klart att användas.

5. Inköp av skummare, doppvärmare, returpump, refraktometer och cirkulationspumpar/wavebox. Om du vill köra på cirkulationspumpar så är utbudet stort! Men du kanske skulle vilja satsa på en wavebox/wavemaker? Isåfall är de här enligt andras utsago mycket bra: http://www.fish-street.com/twins_fish_street_wave_box?category_id=35.

6. Eventuellt inköp av osmos. Jag vet inte om du har tänkt köra med osmos? Men om jag vore du skulle jag nog göra det! Jag vet inte hur vattnet är där uppe i Norrland, men en del kör faktiskt utan här nere (bland annat jag) och det går problemfritt. Om man inte har koll på sitt vatten är nog en osmos den billigaste försäkringen man kan skaffa sig.

7. Fyll upp systemet med vatten och testkör det. Returpump och cirkulation.

8. Inköp av salt. Ta ett ordentligt salt från början.

9. Blandning av saltvatten i akvariumet. Ta ut en del av saltvattnet och bland i salt i huvudkaret med reurpumpen avstängd. Checka med refraktometern.

10. Inköp av LS. Jag skulle köpa all sten innan jag börjar på nästa steg. Beroende på vilket kar du väljer behöver du nog ha 60-100 kilo sten.

11. Koppla in skummaren.

12. Aquascaping. Eventuellt bygge med vp-rör så att du kan revpelare.

13. Inköp av levande sand. Lägg i sanden efter du är nöjd med LS:en. Tänk på att koppla bort sumpen i 12 timmar efter det att du lagt i sanden.

14. Inköp av tester. Saliferts tycker jag fungerar bra. Testerna du börja med är: pH, fosfat, nitrit och nitrat.

15. När vattenvärdena är bra kan skaffa dig en städpatrull.

16. Nu kan du skaffa dig dina första fiskar. Eftersom du ville ha ett par clowner tycker jag att du ska skaffa det då.

17. Utökning av fiskbeståndet. Tänk på att skaffa dig fiskar som passar dina framtida planer med ditt akvarium. Personligen skulle jag nog skaffa mig ett par kirurger här. Fjärilar är inte att rekommendera om du vill skaffa dig koraller senare.

18. Om du vill skaffa dig koraller tycker jag att du borde komplettera belysning med MH-lampor. 2-3 st 400 wattare skulle nog passa.

19. Köp av koraller.

20 Köp av spårämnen till dina koraller.

Du ska nog lägga planerna med drakfisk, sjöhäst och fjärilar på hyllan.

Välkommen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VivalaAdam: Personligen vill jag ha en ganska stor sump så att det får plats med mycket vatten där inne till när vattnet dunstar bort, men ja smart det där med att bygga eget för då bestämmer man ju sina egna mått efter egna behov. =) Det är faktiskt den skummaren som vi har kollat på har jag för mig, det var iallafall en skummare av det märket då vi hört väldigt gott om det märket och att det faktiskt var en ganska billig skummare som är värd pengarna.

Ja tanken är ju av ska köra med omvänd osmos alltså en sån som renar vattnet. Bor i stockholm och inte i norrland haha ;) .. Men vattnet ska vara ganska bra här ( stockholm) men som du säger jag vill ta det säkra före det osäkra så det blir ju köp av osmos.

Okej det lät intressant. Kan man inte hälla i levade sanden samma dag som levande stenen dock att man lägger sanden efter för att undvika ras om man har sandvändare/grävare. ?

Åh vad tråkigt jag som så gärna ville ha speciellt fjärilar och drakfisk.. Men Är det verkligen så känsliga ? Har sätt att folk har både drakfisk och fjärilar med koraller, dock är det kanske en chansning man tar då isåfall?..

Men tack så hemskt mycket för ditt svar, ska ta hjälp av dina råd och tips helt klart :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...