Gå till innehåll

Damsuga sand bra eller dåligt?


Aquario

Rekommenderade inlägg

Att dammsuga sand finns det nog lika många som är för som emot. Dammsuger du den regelbundet kan du få upp en del smuts från den, så mycket levande tror jag inte du suger ut, bakterierna som sitter på alla gruskorn sitter nog kvar även efteråt också.

Nackdelen kan vara att du även släpper ut en del bunden smuts bland sandlagren i vattnet, men med en bra skummare och regelbundna vattenbyten så håller du nog koll på vattenkvalitén ändå.

Samtidigt, har du sandvändande djur så rotar de också runt en del, så jag tror att du får fundera vidare på om du ska göra det eller ej. När du väl bestämt dig så kör på det viset, det viktigaste är att du hittar en metod som du känner funkar för dig. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan göra ibland om du ser att du har mycket matrester eller fiskbajs o så vidare .Allt smutsig vatten du suger upp släng i toaletten och behålla sanden ,du kan skolja sanden som blir kvar i osmos vatten 1-2 gånger och läg tillbaka i karet.

Så gjörde jag förut när jag körde med fin levande sand nu har jag argonite sand och bryr mig inte om för mycket !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...