Gå till innehåll

ozon + hund


MarinaS

Rekommenderade inlägg

Hejhej! Det lutar åt att köpa en ozonisator för akvariet vi ska köpa som kommer vara runt 500l och har har försökt läsa mig lite mer ingående vad ozonen mer ingående gör och hur man installerar den i akvariet dock hittar jag inte så mycket som jag vill. Det jag har läst mig till är att om man har den kopplad till skummaren så blir det extra stor påfrestning på den vilket jag ju inte vill men då kan man ju välja att ha den över akvariet? Hur gör/har man den då? (Sen har jag ju läst att det gör vattnet kristallklart och ta bort partiklar samt bakterier osv vilket är anledningen till att vi vill ha en sån)

Sen så har jag läst att om man inte känner ozon lukten är det ingen fara (samt att man inte överstrider gränsen) men jag har ju en hund hemma så trots att jag inte känner lukten kan ju mycket väl han göra det så blir blir det på den fronten? Hur skadligt är ozon för honom?

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min hund har inte reagerat på ngt sätt på min ozon, inte katten heller. Det farliga är vell inte lukten utan att när vi människor kan känna doften så överdoserar vi. ( Min gissning)

Jag är supernöjd med resultatet från min och jag kör min på ca 25% en Sanders 50 till ett 540l akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

loopmannen: Okej skönt då kan jag känna mig lite säkrare. Jag själv har kollat in philips ozonisator främst för det rimliga priset dock har jag lite respekt för produkten.. Lite läskigt att använda något skadligt, speciellt ifall nått skulle gå fel helt plötsligt. Men klart värt det om allt flyter på som det ska :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall inte köra i luften om du vill ha verkan i akvariet. Ozon i luft är för att döda bakterier och ta bort lukter för oss människor och är ganska tveksamt.

Du bör använda en ozonapparat som är anpassad för akvarium och vill du inte ta den via din skummare så kan du bubbla i den med hjälp av en luftpump (dålig inlösning i vattnet) eller sätta den på en diffusor. Skummaren tycker ja iofs är det bästa alternativet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh vad komplicerat allt känns med all teknik man behöver/är bra att ha för akvarium haha :).. Jag vill helst inte köpa något som inte är från Sverige men ska kolla om den finns att köpa från någpn svensk hemsida.

Annars är den jag kollat på den här: http://www.akvarieshopen.com/ozoniatorozonizer-purifier-400700-liter-p-6312.html , har ni någon erfarenhet av den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...