hbgot Postat 18 april 2012 Postat 18 april 2012 jag köpte detta akvarie vid årsskiftet efter att i flera år funderat på att starta ett saltkar.invändig volym 600l med sump på drygt 100l.bild är tagen före flytt.
hbgot Postat 18 april 2012 Författare Postat 18 april 2012 lite bilder från igår.nytt stativ tillverkat för att passa mitt rum bättre, ny färg målad på baksidan.kompletterat med ytterligare 65 kg ls samt en revpelare och lite sand.nu är det dags att komplettera med mer fisk och koraller.all fisk och koraller som finns i karet för närvarande följde med vid köpet.kommande arbete, ny inbyggnad av bänk och belysning skall byggas komplettering av ljuddämpning skall också installeras.
StoffeSwe Postat 18 april 2012 Postat 18 april 2012 Snygg scape, lite mer koraller så kommer det där bli grymt
hbgot Postat 18 april 2012 Författare Postat 18 april 2012 invånare i karet för närvarande.1 gul kirurg1 svart clown1 vinröd clown1 blå chromis1 bangai kardinal1 putsar räkaett par olika grupper gröna knapparlila skivanemonerkenyaträdbruna knapparstenkorall av okänd sortett 30 tal snäckor av varierande storlek och färg
hbgot Postat 21 april 2012 Författare Postat 21 april 2012 tack för det. det är väldigt svårt att ta en bild som visar hur akvariet ser ut då bakre vänstra hörnet har en 45 graders fas så ls är uppbyggd som en kurva fram till överrinningsboxen.det blev lite nytt inhandlat igår.en ls med lila knappar och xeniaen ls med läderkorall och knappar.2 små kenyaträd2 Sarcophyton med gröna polyper1 liten grön stjärnpolypsamt någon Sinularialiknande träd och 2 st svampliknande läderkoraller med ljusgröna polyper.dessa är nu bara nedsatta i karet och kan behöva flyttas.jag måste försöka ta lite bilder med systemkameran i stället för mobilen så att det går att se vad som är på bilden.
hbgot Postat 24 juli 2012 Författare Postat 24 juli 2012 jag har fått ett par glasartade gråaktiga kulor vid foten av en stenkorall, syns dåligt på bild då de hamnar i skuggan.är det någon som har en aning om vad detta kan vara ?
Wigge Postat 24 juli 2012 Postat 24 juli 2012 bubbelalger=/ du kan förska att plocka bort dem utan att ta sönder dem, eller köpa en mithrax krabba som äter dem=)
hbgot Postat 24 juli 2012 Författare Postat 24 juli 2012 Hur tar man effektivast bort dem?Är de en stor plåga eller växer de kontrollerat?
Laggeman Postat 24 juli 2012 Postat 24 juli 2012 De kan bli en stor plåga. Ta upp stenen de sitter på och se ifall du kan få bort dem utan att spräcka dem, alternativt så plockar du upp stenen och tar bort din stenkorall och limmar om den på en annan sten, sen slänger du den stenen med bubbelalgerna på.
hbgot Postat 21 november 2012 Författare Postat 21 november 2012 sedan en vecka så har inte korallerna sett ut att vara i form med indragna polyper , samtidigt som jag hittat flera tomma snäckskal vilket tyder på att de dött.jag gjorde vattentester i går.salthalt 1,025PH 8KH 7CA 400MG 1380Nitrit 0Nitrat 0fosfat 0ammonium 0temp 25 graderär det något som bör korrigeras eller skall jag börja med vattenbyte?fram till nu så har tillväxten av koraller varit bra
Rekommenderade inlägg