Gå till innehåll

Anthias med guldfisköga?


Rekommenderade inlägg

Kom hem efter jobbet idag och upptäckte att en av mina Anthias (10st) har ett öga som står rakt ut ur huvudet. Fisken ser fin och hälsosam ut i övrigt och tycks bete sig helt normalt, äter bra och aggresivt som de andra. Ingen annan fisk är dålig och vattnet är det full kontroll på.

Nu till frågan, har hon/han fått stryk eller finns där nån form av sjukdom?

Tips på vad det kan vara mottages tacksamt.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte helt ovanligt. Jänkarna kallar det för popeye. Oftast en bakterie eller svampinfektion bakom eller i ögat. Kan läka ut av sig själv, men kan också behandlas med antibiotika. Berika gärna maten för att göra fiskarna så motståndskraftiga det bara går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"pop eye" är ju snarare ett symptom än en sjukdom. När en av mina fiskar råkade ut för det så misstänkte jag en skada, vilket är den vanligaste anledningen. Då är det bara att vänta så läker det.

Som Magnus säger kan det också vara tecken på ett svampangrepp, om det är fallet så är det allvarligare. Andra symptom som brukar finnas vid svampangrepp är att fisken blir slö coh slutar äta, då brukar båda ögonen drabbas. Efter ett tag så kan även det synas på fiskens skinn då svampen tränger ut genom skinnet.

Om något annat symptom uppstår kan du googla Ichthyophonus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...