Gå till innehåll

Kompletterande mått på K-rautas Rätskiva?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Frågan är bara om en knapp meter rätskiva klarar av att kyla 120W med en fläkt i mitten som trycker ner luft? Har ritat upp led'arna med 50mm mellanrum på skissen.

Vet du hur tjockt godset är i rätskivan?

Den som jag använt (Byggmax) är ganska tunn i godset (1,2mm) och det blir ganska varmt runt mina XM-L kopplade på 1,5A runt 45-50 grader med IR mätaren. Jag skulle nog vilja ha runt 2,0mm för att det ska transportera bort värmen bättre.

Du skulle väl köra med 20 wattare dessutom?

Jag funderar på att använda riktiga kylflänsar i nästa bygge istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Godset kändes iofs sollit, men det kan ju vara endast 1,2mm som du säger. 2mm gods hade väl varit önskvärt iofs, men om jag nu ska köra på denna, och jag har en fläkt som trycker ner luft i kanalen som sedan transporterar ut den i sidorna, blir det då för dålig kylning på detta viset? Enklaste svaret är kanske "testa" men jag kör ju hellre lite mer säkert om jag kan. :)

Möjligheten att börja lågt och öka efterhand finns ju så klart, även möjligheten att montera en fläkt över varje LED-par, dvs 8 fläktar totalt, men slipper jag så blir jag mer än glad för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man köper en aluplåt så har de standardmått 1*2m och så låter man en smed med kantsax klippa lagom breda remsor därefter. Aluplåt finns i alla tjocklekar man kan önska, dock måste man oftast köpa en hel plåt så du får kanske leta upp nån att dela med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminiumplåt har vi på jobb, 2x1m, så den biten är inga bekymmer, men vill ju ha en kanal och att kanta och få ihop en snygg sådan av en plåt är inte så lätt. Har spånat lite och det blir nog 2st 50x20mm i 2mm gods som jag monterar ihop, sen sätter jag LED'sen på dessa, med ca 50mm mellanrum och en på varje kanal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminiumplåt har vi på jobb, 2x1m, så den biten är inga bekymmer, men vill ju ha en kanal och att kanta och få ihop en snygg sådan av en plåt är inte så lätt. Har spånat lite och det blir nog 2st 50x20mm i 2mm gods som jag monterar ihop, sen sätter jag LED'sen på dessa, med ca 50mm mellanrum och en på varje kanal.

Det är nog ingen dum idé - jag har spånat på något liknande

Bauhaus hade bra profiler för det, men ganska dyra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kanske jag kan hjälpa dig Lagge. Har testat med Bauhaus profil som är 50*20*2. En fläkt på mitten (50*50) på en 400 mm lång bit. Två 20 wattare på 1800 mA (FV uppmätt 21 V) -> 37,8 watt. Röret blir mellan 35 och 40 grader. Yta 560 cm2. Fläkten är tyst och ger inte så mycket. Ger ca 9,45 W per 100 mm. En annan bit på 600 mm med 5 st XL-M på 2000 mA (FV 15,9) ger 31,8 watt plus två 20 wattare på 1800 mA (FV 21V) -> 37,5 W och ca 43 grader Ger 11,55 wat per 100 mm. Yta 840 cm2

Den längre har två fläktar placerade i mitten.

1 meter profil av detta slag -> ungefär 130:-

Bilder på långa rampen

post-2331-1446892532096_thumb.jpg

MVH Lasse

post-2331-14468925320721_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aluminiumplåt har vi på jobb, 2x1m, så den biten är inga bekymmer, men vill ju ha en kanal och att kanta och få ihop en snygg sådan av en plåt är inte så lätt. Har spånat lite och det blir nog 2st 50x20mm i 2mm gods som jag monterar ihop, sen sätter jag LED'sen på dessa, med ca 50mm mellanrum och en på varje kanal.

Jag har också erfarenhet av dessa Bauhaus-profiler. Ca 200W på fyra parallella profiler. 2 st 120mm fläktar blåser ner i profilerna.

De går på ca 9Volt mitt på dagen när XM-L "leddarna" går för fullt (2,1A per slinga).

Jag har inga problem att hålla händerna på rampen och de känns aningen varma. Gissar på 40-45 grader. Har inte mätt dock.

Du kan se mer här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?46479-330-liters-optiwhite-rumsavdelare

/Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon Lasse! Tack för era erfarenheter. :)

Det blir två i bredd och sen kommer det vara som mest 3st 20W per profil. 1st 100mm fläkt som kommer köras på 12V från början, men märker jag att den klarar jobbet på lägre volt så blir det en omställning så småningom. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...