Gå till innehåll

Funderingar på Led


pkarl

Rekommenderade inlägg

Den här lampan utvecklade troligtvis AC-RC efter de disk som var runt "Dreamchippet" i somras så den återspeglar de idéerna. Vilket innebär att den är "kraftigare" än vad PAR värdena visar, Det är också intressant att man valt 45 mil LEDs, alltså sådana som går att köra på 700 mA stycket. Men de körs på 320 mA och det betyder att man får ut mer PAR/insatt watt än om man kört 9 st LEDs på 700 mA. Försök jag gjorde på Dreamchippet visade att om jag körde de vita på 700 mA per indviduell LED så fick jag ut ca 3.1 PAR per insatt Watt, körde jag däremot samma vita kanal på 350 mA så fick jag ut 4 PAR/ insatt watt. Distansen var då 60 cm i luft. Det är samma typ av LEDs i dessa.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Efter en del velande fram och tillbaka så blev det ej några multichip. Istället blev det en blandning av 3 watt leds köpt från bl a Steves led samt ac/rc. Belysningen kommer styras av ardunio mega 2560.

Kommer att börja med 108 3 watts led för att sedan öka med mera. Dessa 108 leds är uppdelade i 3 st enheter.

Det som saknas just nu är: lim, protoboard till ardunion, led drivare (Meanwell ldd-700H samt ldd-1000H), protoboar för led drivarna, mega shild samt lcd skärm för ardunion (har säkert glömt något)

Dessa beräknas komma inom en vecka.

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Efter en del velande fram och tillbaka så blev det ej några multichip. Istället blev det en blandning av 3 watt leds köpt från bl a Steves led samt ac/rc. Belysningen kommer styras av ardunio mega 2560.

Kommer att börja med 108 3 watts led för att sedan öka med mera. Dessa 108 leds är uppdelade i 3 st enheter.

Det som saknas just nu är: lim, protoboard till ardunion, led drivare (Meanwell ldd-700H samt ldd-1000H), protoboar för led drivarna, mega shild samt lcd skärm för ardunion (har säkert glömt något)

Dessa beräknas komma inom en vecka.

//Patrik

lite nyfiken på vilka strömadaptrar du ska använda. själv håller jag nu på med att köpa och se vilka saker jag ska köpa. har tex. bestämt mig för cree leds och kanske kylfläns från heatsinkUSA eller rapidled samt meanwell LDD i blandad kompott. sen har jag redan köpt arduino och pwm shield och även beställt en rtc som borde droppa in i veckan.

så det som jag måste bestämma mig för är kylfläns och strömadapter. tycker inte om de "öppna" Mean Well SE-350-36 jag hade velat ha en sluten och IP65/IP67. jag behöver få ut ca 6A och 24V eller 5A och 36V. Vad får du ut från din?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite nyfiken på vilka strömadaptrar du ska använda. själv håller jag nu på med att köpa och se vilka saker jag ska köpa. har tex. bestämt mig för cree leds och kanske kylfläns från heatsinkUSA eller rapidled samt meanwell LDD i blandad kompott. sen har jag redan köpt arduino och pwm shield och även beställt en rtc som borde droppa in i veckan.

så det som jag måste bestämma mig för är kylfläns och strömadapter. tycker inte om de "öppna" Mean Well SE-350-36 jag hade velat ha en sluten och IP65/IP67. jag behöver få ut ca 6A och 24V eller 5A och 36V. Vad får du ut från din?

Hej!

Jag köpte en sådan här vilket ger 7.5 och 48 volt (360w). Kanske inte direkt det bästa att få tag i men priset var bra. Har föresten fått hem allting nu och monterat ihop det inklusive styrningen av arduino. Dock så verkar det inte bättre att någon sladd eller liknande har kortslutit arduion och nu får jag inte igång den. Det blinkar och så men den går ej att ladda in program m m. Skit! Fungerade perfekt innan jag flyttade hela enheten med belysningsrampen till akvariet från arbetsrummet.

Så, finns det någon vänlig själ här som vet vad jag kan göra för att få igång den igen?

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på en sak till: Finns det något lim att limma linserna som härdar på direkten? Rampen sitter nämligen uppe just nu och limmet jag använt härdar inte så värst fort...Så, funderade på smältlim? Kan det fungera tro?

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag köpte en sådan här vilket ger 7.5 och 48 volt (360w). Kanske inte direkt det bästa att få tag i men priset var bra. Har föresten fått hem allting nu och monterat ihop det inklusive styrningen av arduino. Dock så verkar det inte bättre att någon sladd eller liknande har kortslutit arduion och nu får jag inte igång den. Det blinkar och så men den går ej att ladda in program m m. Skit! Fungerade perfekt innan jag flyttade hela enheten med belysningsrampen till akvariet från arbetsrummet.

Så, finns det någon vänlig själ här som vet vad jag kan göra för att få igång den igen?

Mvh

Patrik

tyvärr har jag inte något tips till dig ang. din Arduino Mega eftersom allt är lödat till skillnad från Arduino Uno dör själva chip:et sitter i en sockel.

Har du inte lite bilder på ditt bygge?

sen en till fråga vilka kylflänsar använder du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tyvärr har jag inte något tips till dig ang. din Arduino Mega eftersom allt är lödat till skillnad från Arduino Uno dör själva chip:et sitter i en sockel.

Har du inte lite bilder på ditt bygge?

sen en till fråga vilka kylflänsar använder du?

Hej!

Jag använde mig av vanliga rätsidor köpta på Krauta. Har i dessa en fläkt (arctic cooling) som blåser luft igenom hålen jag gjort.

Angående bilder så kan jag lägga ut dessa senare. Vill dock få allt att fungera först.

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då var det mesta klart med belysningen. Tyvärr så hade jag sönder Arduino Mega kortet och kan därför inte styra dem enskilda färgerna. Jag har även problem med att ena 465nm slingan lyser ej så mycket som den bör. Kan f.. inte hitta felet. Gissar dock på att en diod är dålig/har dålig kontakt men jag kommer ta det senare. I och med att jag inte kan styra belysningen just nu så går den för 100%. Känns då som att det inte gör så mycket just nu...

Belysningen består av följande dioder:

33 x 3w 420nm (steve's led)

6 x 3w 430nm (ac/rc)

16 x 3w 445nm (steve's led)

16 x 3w 465nm (cree led. Gamla dioder som jag hade sedan tidigare. Ångrar dock mig att jag inte köpte nya av dem också på samma gång..)

15 x 3w 5000K (steve's led)

16 x 3w 6200K (steve's led)

Resultat:

Är hyfsat nöjd med resultatet. Saknar dock en par mätare vilket vore väldigt bra just nu.

Bilder:

Ja, det ser ju mer ut som en kyrkogård jämfört med en del av er andras akvarium men här kommer dem i alla fall. Har en kass kamera tyvärr och jag skäms för kvaliten men, men...

post-3388-14468929548936_thumb.jpg

post-3388-14468929549147_thumb.jpg

//Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...