Gå till innehåll

Juwel Rekord 800


Alexander

Rekommenderade inlägg

Första saltbytta i planeringsskedet än så länge. Hade mitt gamla provisoriska VF Diskus kar stående tomt, och har länge funderat på att göra nåt speciellt. Har dock haft svårt att komma upp med något som skulle överträffa det som varit, med samma budget(10000sek). Så här såg det ut då(fast med LED, ej T5):

p2107720.png

Karet i sig är som titeln säger ett Juwel Rekord 800 på 110l. Akvariet står på ett custom stand med samma mått som karet och har byggt sump på 30l som passar precis mellan piedestalerna. Nästa problem att lösa är overflow. Ska idag kolla runt på lokala VVS butiker efter rördelar och till vilka priser jag får tag i dessa, ifall det överstiger 80€ med hålsåg så beställer jag från Glass-Holes.com, närmare bestämt deras Super Nano con Dientes Overflow Kit. Det intressanta blir att se ifall wavemakern klarar av att göra så små vågor att overflowen hålls tyst. Någon som har gjort detta i så här litet kar?

Teknik och kul jag bestämt mig för tills vidare:

-Glass-Holes.com Super Nano con Dientes Overflow Kit

-50W LED 60% 16000K & 40% 455-457nm (dimmat till 50/50) & dimmer

-WZHB 20W Wavemaker med controller à la Vortech (Kina)

-Hailea HC-100A Chiller

-Bubble Magus BM-NAC3.5 Skimmer med ljuddämpare

-Algae Turf Scrubber

-auto top off

-10kg LS

Åsikter och tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, vi är en 4-5st som börjat eller ska börja med saltvatten i närheten av där jag bor. I början var det meningen att jag skulle köra lowtech med bara skimmer-streamer och ljus, men nu när det blivit mer avancerat ska jag också köra med bättre ljus.

På en 5x20W driver/dimmer:

3x20W 16000k

2x20W 455nm

På en 5x10W driver/dimmer:

2x10W 405nm

1x20W 420nm (körs på samma driver som övriga 10W)

2x10W 660nm

Superamatör diagram över hur jag tänkte sätta dom på kylflänsen.

leddiagram.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med 660nm i den mängden så kommer karet bli helt rött, kör några 1-3w röda istället och ha dom på dimmer så du kan dra ner effekten ordentligt.

Rött blir otroligt lätt dominerande och får allting o se platt o livlöst ut, dessutom så är det en favorit hos algerna.

I salt är rött en rent kosmetisk färg, korallerna utnyttjar huvudsakligen dom blåa frekvenserna eftersom rött filtreras bort av vattnet i naturen.

Jag skulle dessutom separera alla färger på egna slingor så att dom blir styrbara.

I mitt kar har jag 2 blåa för varje vit och jag kör dom vita på 60-70% för att det skall se bra ut...

Nu har jag lite gulare dioder än dina planerade 16k men jag tror fortfarande att det vore fördelaktigt med mer blått.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm. tror att jag tar bort dom helt, även 420nm och kör med 5x 405nm. Att ha alla tre på egna dimmers.. låter nice men för att hålla kostnaden nere blir det bara två kanaler. Kan däremot tänka mig att jag utökar vid senare tillfälle.

Isf blir det:

3x 455nm

2x16kK

5x405nm

Ifall jag nu nödvändigtvis tycker att jag måste ha rött så blir det helt enkelt med 10 wattare 1x455nm, 1x660nm & 1x510nm(grön) vid senare tillfälle på egen dimmer, så dom kan köras på 30% vilket skulle motsvara ~3W styck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På hundra watt inpetad effekt behöver du kyla bort ungefär hälften.

Jag tror din kylning är i överkant till och med.

Jag kör två 100mm schyte till 80w inpetad effekt och då kör jag fläktarna på ungefär 30%.

Jag håller med Niklas om att det blir på tok för mycket rött - det räcker med ett par 3 wattare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sambo gick med på att vi gör om mitt 200l till salt istället. :D

Anyway, ang. det röda så ifall man kompletterar 660nm med turkos på ~500nm så lär de ta ut varandra så länge man håller sig till 2:1 turkos mot röd. I och med att ljuset nu ska täcka 100x40x50 blir det lite omändringar, men ska försöka hålla mig till "full spectrum" iaf. Kommer antagligen köra på 5 dimbara 50W kanaler med följande:

Kanal1

x10W 10000K

Kanal 2

5x10W 455nm

Kanal 3

5x10W 455nm

Kanal 4

3x10W 405nm

2x20W 420nm (har inte hittat 10W?)

Kanal 5

2x10W 660nm

4x10W 500nm turkos

Måste jag välja en större skimmer då jag nu kommer ha dubbelt så stort akvarium? Akvariet är 200L och sumpens totalvolym blir 54L. Med LS och avrinningsfack i sumpen blir totalvolymen av vatten i systemet 160-180L, gissar jag. I det mindre akvariet skulle det antagligen blivit ca 100L.. Tror jag kör på en BM Curve 5 istället, då prisskillnaden är ca 5 euro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ca 40kg död sten(Limerock) som jag använt då jag körde Malawi. Tänkte använda detta som grund och slänga i LS i hopp om att den döda stenen blir levande. En artikel jag läste tyckte att det borde ta ungefär 3-4 månader innan den blir levande.. Skulle bli ganska mycket billigare så. För hoppningsvis funkar det som planerat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kommer nog o bli liv o rörelse i karet, men kanske inte riktigt som du tänkt dig.

Eftersom du haft stenen med Malawi så skulle jag tippa på att den är rätt mättad med fosfat efter all matning etc(sker nog rätt snabbt).

Så när du drar igån din kraftiga belysning så kommer du rätt snart ha en fin gräsmatta som du får kämpa med i några år(skämtar inte) och slänga ner x antal kronor på fosfatremover.

Det blir en väldigt dyr "besparing" jämfört med att i första hand köpa riktig Ls eller död Ls även om man även där kan få strul.

Jag har sett faxe o annat som gått många år i kar och som fortfarande ser ut som faxe och är riktigt fult/avvikande.

Det är även långt ifrån så poröst som LS om man tänker på bakteriell yta.

Man kan göra på flera olika sätt men det finns oftast nackdelar, man bör vara medveten om vilka dom är när man väljer vilken väg man skall gå ;)

Det är flera som gillar sina kronor och ören så skall du hitta en billig och bra/lönsam besparing som ingen tänkt på så får du vara bra klurig.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andra har tänkt på detta? :P Har läst om flertal personer som gjort det här, med goda resultat. Stenen ska klorinbadas sen ska den "kokas" i några månader. Skadar inte att pröva. Skrev mitt förra inlägg halvt i sömnen också, så jag glömde skriva att prövar med 1 limerock först, sen utökar jag till 50/50 sedan kanske mer, beroende på resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja att man använder faxe till bas är inget nytt men dom sakerna jag reagerade på var att den använts till Malawi och att den skulle "ersätta" LS.

Med tanke på estetiken(kollar bara på din diskusburk) så är jag tveksam till huruvida du kommer att bli nöjd med faxe eller om det finns nåt praktiskt syfte för det i ett 200liters kar.

Att använda faxe som bas i riktigt stora kar är rätt förståeligt då man har stora volymer som kan fyllas ut och det är en fördel o få upp stenen.

I små kar så tar man upp rätt mycket volym med 10% sten, jag själv föredrar lite former på aquascapen och simmyta mot en massiv stenhög.

Faxe gör sig bäst om man döljer det med LS, självklart så kan det finnas faxebitar som är snygga men dom bör passa ihop med din LS;)

Har du tid o kurera sten och hålla på med sånt så skulle jag nog föreslå att du tittar på död LS istället...

Att dutta i ny sten vartefter brukar inte vara helt optimalt, det skapar lite instabilitet om man inte tar små mängder med intervaller.

Hur du väljer o göra är upp till dig men ta i beaktan att salt inte är helt som sötvatten i vissa aspekter.

Vad jag menar är att i sötvatten så kan man starta lite hursomhelst och man hamnar oftast rätt, gör man så i salt blir resultatet ofta de motsatta;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer skippa chillern för att importören A. har shabblat bort beställningar från olika kunder. B. inte svarar på mejl. C. tog 2 månader på sig att leverera LFS'ens senaste beställning.

Så, kommer köra med fläktar mot vattenytan/motsvarande. Yay, 250€ till annat. Kommer istället att placera pengarna på en ORP kontroller och en Ozonapparat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...