Icebreaker Postat 31 mars 2005 Postat 31 mars 2005 Senaste tillskottet i tanken har 3 vita prickar på sig som haninte hade i måndags. Är nu orolig att han håller på att åka pånågot, är det någon som kan klargöra lite vad han har? Citera
LasseH Postat 31 mars 2005 Postat 31 mars 2005 Senaste tillskottet i tanken har 3 vita prickar på sig som haninte hade i måndags. Är nu orolig att han håller på att åka pånågot, är det någon som kan klargöra lite vad han har?Kan vara tilfälligt svamp det har min Doris haft några gånger försvinner efter något dyngn ser lika dant ut Citera
Icebreaker Postat 31 mars 2005 Författare Postat 31 mars 2005 Då håller jag tummarna och sover förhoppningsvis lite lugnare i natt.Tack för ett snabbt svar föresten. Citera
stigigemla Postat 31 mars 2005 Postat 31 mars 2005 Min Hepatus hade svamp på morgnarna ett tag. Under dagen blev fläckarna blekare och blekare och mindre men på natten växte de till igen. Nu är de helt borta med enda medicin ett väl klent UV. Citera
greger Postat 1 april 2005 Postat 1 april 2005 jag vill inte måla f-n på väggen,men så där brukar cryptocarion se ut i begynnelsen,sticker dom vita fläckarna ut,sett från sidan??(som en finne ungefär)Med tanke på vilken fisk det är så hoppas jag att du har ett U-v!Jag tycker den ser lite mager ut,eller är de bilden som luras?! Citera
Icebreaker Postat 1 april 2005 Författare Postat 1 april 2005 Jag har ingen u-v och ja dom sticker ut lite som en finne.Däremot så är firren rätt fet så det är nog vinkeln som luras litenär det gäller den delen samt att den käkar bra.Firren är nyinköpt (måndags på akvarielagret). Citera
greger Postat 1 april 2005 Postat 1 april 2005 Det du ser på firren är sannolikt början till ett cryptocarionangrepp.Skaffa ett bra uv pronto!!leucosternon,hepatus,achilles och lineatus är några av dom besvärligaste firrarna,just när det gäller prickangrepp!det är några få lyckligt lottade akvarister som klarar såna här firrar utan uv,och dom heter allihop karantän i efternamn! Citera
jimmy Postat 1 april 2005 Postat 1 april 2005 Kan bara hålla med dom är inte lätta hade en sån med ett bra uv men den hade altid prick endå å dog efter en månad Citera
Icebreaker Postat 1 april 2005 Författare Postat 1 april 2005 Vet inte om jag har extrem tur eller om sjukdomsförloppet är sådant.Ikväll när jag kom hem och blängde på firren så är nästan alla prickar borta.Har iallafall fått uv-c på skallen nu, vad kostar en anläggning och hur kör mandom lättast. Kör man dom för jämnan eller bara ibland osv? Citera
greger Postat 1 april 2005 Postat 1 april 2005 håll koll,för parasiternas förökning bygger på att dom faller av värddjuret,förökar sig i kvadrat, typ för att sitta på firren igen med tiodubblad styrka.De flesta är väl överens om att dessa parasiter finns latent hos firrararna och utlöses bla av stress,dålig vattenkvalitet etc.Ett Uv dödar parasiten i det frisimmande stadiet,dvs förökningsstadiet.Skippa dom där små uv:ena som är typ 25 cm långa och rekommenderas för hur många liter som helst "typ 11 w 1200liter",enligt min mening är dessa avsedda att ta bort alger i trädgårdsdammar,och jag är tveksam till deras verkan på parasiter.Funkar gör bl.a rainbow/pentair,men dessa blitr lite bökigare att installera,sen finns det en simpel konstruktion som är lite mer "hang on" typ som heter vectron,kolla med t.ex korallrevet.hursomhelst ,den där typen av produker brukar inte vara nån bristvara. Citera
Icebreaker Postat 1 april 2005 Författare Postat 1 april 2005 Hänger mig på låset hos korallrevet i morgonbitti... Skulle ändå dit tänkte jag. Citera
stigigemla Postat 1 april 2005 Postat 1 april 2005 Svampangrepp kan öka eller minska i storlek under dagen. Cryptocarion bara ökar i storlek till ess prickarna ramlar av. Är prickarna större igen i morgon morgon och mindre på kvällen är det inte cryptocarian. De prickarna växer tills de ramlar av och nya uppstår på andra ställen på fisken. Svamp ökar / minskar framför allt på en befintlig skada. Citera
greger Postat 2 april 2005 Postat 2 april 2005 som jag förstod det hela så var prickarna borta nästa dag ,eller hur!?I så fall kan vi utesluta svamp,vilket i stort bara lämnar en option,cryptocarion. Citera
Icebreaker Postat 3 april 2005 Författare Postat 3 april 2005 som jag förstod det hela så var prickarna borta nästa dag ,eller hur!?I så fall kan vi utesluta svamp,vilket i stort bara lämnar en option,cryptocarion.För info. Ja dom var borta dagen efter, har inte sett några nya (ännu).Köpte uv-c igår på korallrevet. Måste klia mig i skallen för att komma påvart jag ska sätta kittet + hur men förhoppningsvis så drar jag igång deti kväll. Citera
Guest NoName Postat 3 april 2005 Postat 3 april 2005 Gör det ordentligt bara, setill att skruva eller nita fast uvcn. Rätt ömtåliga, lös liggande/hängande moduler kan gå sönder! Pumpen ska vara lätt att komma åt och helst ska vattnet tas från huvudkaret. Vad blev det för fabrikat? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.