Gå till innehåll

120 liters juwel lido - SjöHäst Kar!


jezzka

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Har nu sålt mitt gammla 180 liters och köpt in ett nytt juwel 120 L som jag tänkte skriva lite om.

Planeringen blir att köra igång ett kar med sjöhästar och en massa fina Gorgonia sp och div sps. Karet har stått nästan 4 veckor och den ligger cirka 10 kg sten och ca 3 cm sand på botten! Det som gäller först är att köpa in alla koraller och sist få i sjöhästarna,

Det svåra är att få tag på sjöhästarna, Har kollat runt lite, Bromma zoo säljer sånna, men som alla vet är det riskabelt att köpa därifrån! Är det någon som vet var man kan köpa sjöhästar så kom gärna med förslag! :)

Lite fakta om karet!

Juwel lido 120 L

Måtten : Bredd 600mm Djup 400mm Högd 500mm

Belysning : Aqua Connect 4*24w 2st vita och 2st blåa

Skummare : Deltec mce 500 Påhängs Skummare inne i karet

Pumpar : Tunze Nanostreamer 6015

Sten : ca 10 kg levande

Sand : ca 3 cm levande på botten

Lite bilder på karet i dags läget!

post-5878-14468925339786_thumb.jpg

post-5878-14468925339996_thumb.jpg

Belysningen ska byggas in med vit mdf skiva så det hänger ihop med karet! Borde vara lätt eftersom man är snickare ;)

post-5878-14468925340205_thumb.jpg

Hoppas på ett fungerande kar med mycke fina färger och välmående fiskar och koraller :)

Mer uppdatering kommer så fort nått kommer i karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hejsan

Kul att fler provar på sjöhästar. Ska du ha fina azoox gorgonier så rekomenderar jag inte att du har sps:er med då azoox kräver så mycket matning. Men de e klart att man kan lyckas med båda samtidigt med, bara lite mer jobb kanske hehe. Men antar att det säkert är fotosyntetiska gorgonier du ska ha.

För sjöhästar så kan jag varmt rekomendera Per på mikromarin. Han har väldigt fina och bra priser. Kan va värt dom extra milen för dom.

http://www.mikromarine.webshoponline.se/fiskar.aspx

Tänk på att sjöhäst säkra streamen så mycket som möjligt. Men tror tunze pumparna e väldigt bra för det.

Akvariet ser väldigt fint ut annars lycka till. Det kommer bli fint de där. Ska bli intressant att följa det här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att starta upp mitt 110l, om man skall köpa sjöhästar vilken art rekommenderar ni som nybörjar art?

Kuda och Reidi är vanliga arter att få tag i. För att vara sjöhästar är de lätta att sköta om.

Annars är Erectus lätta också men det är lite svårare att hitta någon som säljer dem i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att starta upp mitt 110l, om man skall köpa sjöhästar vilken art rekommenderar ni som nybörjar art?

H. Fuscus är lämpliga för 110l då de blir lite mindre om jag minns rätt. Deras yngel kan även äta nykläckt från första dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering på karet!

Här kommer lite bilder

Två fina Kardinal Fiskar

post-5878-14468925566577_thumb.jpg

En riktigt fin sjöstjärna!

post-5878-14468925566781_thumb.jpg

Acropora Staghorn, Ingen bra bild men är knall ljus blå!

post-5878-14468925566974_thumb.jpg

Fick en lite glimt av min mandarin

post-5878-14468925567187_thumb.jpg

En liten bättre bild ;)

post-5878-14468925567429_thumb.jpg

Mvh Timmy

Ändrat av jezzka
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tag sen man skrev nu, Har kollat runt lite och bestämmt att jag nog kör med överrinnings box och sump för att få bort min deltec 500 i karet :)

Är det nån som har nån smart lösning får ni gärna säga det! Ev bygga egen eller köpa nån från triton eller bioted marin ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...