Gå till innehåll

Mäta nitrit utan nitrittest


Slanten

Rekommenderade inlägg

Jag får vansinniga värden på mitt Salifert nitrattest. Efter att spätt ut vattnet 10 ggr blev slutresultatet mellan 10-20mg/l vilket motsvarar 100-250 mg/l i akvarievattnet. Detta får jag med två olika test, så det är inget fel på resultatet som sådant.

Vad jag däremot funderar på är om jag har nitrit i vattnet som stör mätningen, men vill inte köpa ett test bara för att använda det en gång. Så nu undrar jag om man kan använda bara dropparna för att se om man får ett omslag i färg? För visst är det så att pulvret man häller i omvandlar nitratet i vattnet till mätbart nitrit och dropparna mäter det omvandlade nitriten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag testat mitt akvarievatten med bara dropparna och även efter att ha stått i 3 minuter ser jag ingen rosa färg överhuvudtaget. Testade även med bara pulvret för att vara på säkra sidan, men utan rosa färg. Så den bra nyheten är att jag antagligen inte har nitrit i vattnet, men den dåliga är att nitrathalten är uppe i himlen och flyger.

Ska kolla med några kompisar om de har ett nitrittest på hyllan för att vara på säkra sidan, men jag tror nog att nitraten är hög då även fosfaten ligger på vansinnets gräns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...