Gå till innehåll

Vita fällningar i nyblandat


kromos

Rekommenderade inlägg

Halloj.

Hade tänkt provköra sumpen med saltvatten (redan testat med sött).

Och köra in skummare, LS m.m, så jag köpte lite (22kg) red sea coral pro.

Nu i efterhand ser jag att det var inget vidare klokt beslut, men...

Är det ofarligt att använda vattnet trots att det ser ut som det gör?

Kanske lägger det sig med tiden?

Eller ska jag åka 5 mil + halvtimme färja och lämna tillbaka saltet och sen

köra 14mil för att köpa ett annat märke för att sedan åka 19mil + halvtimme färja hem?

Med andra ord, funkar det att använda saltet ändå bara att det tar längre till att

lösa sig?

Isånafall kan man stå ut med det tills denna batch är använd och sedan byta när den är slut,

Kommer nästan använda allt när jag fyller karet för första gången.

MvH

Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt hur det ser ut. Är det disigt? I detta fall måste jag fråga om du använder osmos eller kranvatten - just detta fallet är det viktigt att veta hur mycket kalcium det finns i ingående vatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja på båda där, det är disigt och jag använder osmos med partikel/kol och silikatfilter på (ett halvår gammalt)

Har ju läst att en del råkat ut för utfällnigar med red sea coral pro saltet, skakade om saltet innan

bruk för jag ville inte att de tunga mineralerna skulle endast vara på botten i hinken.

Har stått i 2 dagar med ganska minimal cirkulation, kan det vara det som är boven.

Igår kväll hällde jag i det i sumpen trots att det var disigt för att få upp tempen och öka cirkulationen.

Var svårt att få till det med 6st 25L dunkar så istället för pumpar gick jag och skakade dem då och då.

MvH

Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar fungera bra för mig, kan det vara att du mätt helt fel med hur mycket salt du skall ha i? Har du hält i för mycket salt så räcker det inte sedan med att hälla i osmosvatten för att rätta till det då det inte är lösligt i vanligt vatten efter det väl blivit fällningar.

Kolla salthalten med en refraktometer. över 1.030 så kan det bero på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja diset är troligtvis en kalkdimma så när du fått igång akvariet så får du mäta kalcium och KH så du ser att du inte förlorat för mycket där. Jag har använt Red Sea mycket - har haft lite små fällningar men inget dis.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med det med. Hade samma problem i början men sen så köpte jag en stor tunna och blandade där i. Körde med ett sådant blad som man blandar betong med, och en skruvdragare. Bladet var ju självklart nyinköpt och inte använd till något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja kanske beror det på för lite cirkulation då.

Men för säkerthetskull mäter jag värdena när jag kommer hem imorgon,

Kanske är vattnet till och med klart när jag kommer hem.

Tack för ni tar er tid att hjälpa en saltbroder.

MvH

Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilken temperatur hade vattnet när du blandade i saltet?

fick fällningar med red sea corall pro en gång, då var temperaturen ca 22 grader.

Efter det har jag alltid värmt upp det till 26 grader och haft god cirkulation när jag blandat saltet. Då har jag aldrig fått fällningar och vattnet har blivit klart inom 5 minuter.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet är klart som korvspad nu. Var kanske en combo av för dålig cirkulation och för kallt som gjorde att det tog tid på sig att lösas upp.

Dock skall värdena mätas innan något levande hamnar där i, just in case...

Tack alla =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...