Oxygar Postat 10 juni 2012 Författare Postat 10 juni 2012 jag har köpt all min sten i affärer. Hur kan man kolla om man har koppar i vattnet då? Citera
stigigemla Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Har du köpt på Korallfisken är den säkert bra. De vet vad de gör.Andra affärer i Östergötland vet jag inget om.Det är känsligare koppartester på gång men de blir dyra. Jag gissar på mer än 500:-Jag har köpt nästan all min sten begagnad. När jag läste om att stenen kan ta upp överskott av koppar från vissa fodersorter bytte jag fosfatremover till en sort som tar upp koppar och vips så dog det bara en tredjedel så många av nya snäckor. Citera
Oxygar Postat 10 juni 2012 Författare Postat 10 juni 2012 jag har köpt 3 av 4 stenar på korallfisken och dom verkar kunna sin sak, jag har även börjat köra med red sea reef care program. Reef foundation och alge management. alge managmen ska ju ta bort nitrit och fosfat. Tar en fosfatremover bort mer en bara fosfat eller innehåller fosfat koppar`? Citera
stigigemla Postat 10 juni 2012 Postat 10 juni 2012 Det är bara ett par sorter av järnbaserad fosfatremover som har effekt mot koppar. Andra sorter har det inte. Koppar är ett grundämne precis som fosfor, det centrala ämnet i fosfat. Citera
Oxygar Postat 11 juni 2012 Författare Postat 11 juni 2012 läste även att minkoffert fisk var känslig mot koppar. får se till att ha ett extra öga på den med eftersom den utsöndrar ett gift om den dör. Om jag börjar använda aktivt kol. kan det minska kopparn i vattnet om jag har det och kan jag kolla på något sätt om jag har koppar i det??? Citera
Wigge Postat 11 juni 2012 Postat 11 juni 2012 sänk salt halten mycket sakta till rätt nivå och kolla temperaturen, min först turbo dog för att jag hade för brottom att höja salthalten och temperaturen på vattnet, så ta det försiktigt bara=) Citera
stigigemla Postat 11 juni 2012 Postat 11 juni 2012 De fiskar som är känsliga mot koppar tål många gånger mer än snäckor. Citera
Oxygar Postat 11 juni 2012 Författare Postat 11 juni 2012 De fiskar som är känsliga mot koppar tål många gånger mer än snäckor. ok vad bra. Men hur kan jag ta reda på om jag har koppar i vattnet, och vart kommer det i sådana fall ifrån och hur blir jag av med det. Hoppas du orkar svara på alla mina frågor Citera
Oxygar Postat 15 juni 2012 Författare Postat 15 juni 2012 Har nu haft i aktivt kol i 3 dagar. Hur lång tid tar det innan all koppar är borta ur vattnet om det är det som tar död på mina sniglar? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.