Gå till innehåll

Bra KH?


Salta katten

Rekommenderade inlägg

Det förbrukas, du fyller på, det förbrukas, du fyller på... Det bästa är att ligga på jämn nivå hela tiden. Du behöver ingen doseringspump för att köra Balling. Det tillsätter du manuellt. Det har jag gjort i åratal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök att mäta konsumtionen i karet. Mät KH dag ett, justera upp till ca 8. När du mätt 8 så doserar du inte mer utan låt det sjunka till 6 innan åtgärd. Med hjälp av den tid det tar så kan du räkna ut hur lång tid det tar att konsumera 1 enhet. Då skulle du med hjälp av hur lång tid det tar att dunsta 1 liter kunna teoretisk räkna ut hur ditt KH i påfyllnadsvattnet skall vara för att bibehålla ett jämt KH. Tyvärr innebär konsumtion av KH också konsumtion av kalcium och det kan du inte blanda till i samma behållare som du tar bikarbonat eller pH buffert i. Det bästa är att dosera manuellt eller med doserpumpar som Wiking säger.

Här finns en beskrivning

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt bra info, tack ska du ha Lasse! Doserpump är kanske inget måste men dock underlättar det en hel del när det sköter sig själv. Jag har kört med salifert all in one, kh+ph buffer och salifert calcium sedan starten, jag har i stort sätt riktigt bra tillväxt på allt. Svajande kh märker jag mest på att de blåa korallerna inte riktigt är blå utan mer bruna med inslag av blått. Vore kul att få till den riktigt blåa färgen.

Att blanda balling själv tycker jag verkar meck, visst finns det mindre mängder färdig blandade lösningar att köpa, typ A,B,C eller vad de heter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en kina lampa som jag kör med, skulle vara 20K men det är den med säkerhet absolut inte.

Har för mig att all in one innehåller jod, dock inte säker. Tycker dess utom att en all in one produkt

borde kunna jämföras med balling, men så är det väl inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en kina lampa som jag kör med, skulle vara 20K men det är den med säkerhet absolut inte.

Har för mig att all in one innehåller jod, dock inte säker. Tycker dess utom att en all in one produkt

borde kunna jämföras med balling, men så är det väl inte.

Problemet med en all in one produkt är att de inte är balanserade efter just ditt akvarium, vilket bör kunna leda till att vissa ämnen kan antingen bli för höga eller för låga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med en all in one produkt är att de inte är balanserade efter just ditt akvarium, vilket bör kunna leda till att vissa ämnen kan antingen bli för höga eller för låga.

Humm... Det är sant. Borde kunna betyda för höga värden på sånt man normalt sett inte mäter.

Dax att börja med balling tidigare än jag tänkt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...