Gå till innehåll

Ska köpa ny partner till min A. Polymnus, men hur många?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Tja.

Min hane fick vingar för någon dag sedan och i eftermiddag hade jag planer på att köra och köpa en ny partner till min clownhona. Men tanken slog mig att jag sett dessa på dyk, där simmade ett antal clowner ihop, som i ett harem, med flera mindre och någon större fisk ihop, och frågan är om man kan få denna harmoni även i ett akvarium?

tn_Ampol_u6.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Saddleback_clownfish

Är det dömt att misslyckas om man köper 2-3 mindre som håller samma storlek ungefär, och parar ihop med min större hona?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min erfarenhet av polymnus går det alldeles utmärkt.

När jag får hem nya jämstora slåss de ofta i karantänen så att jag får separera dem.

Men när de kommer i försäljningskar med min stora hona är det lugnt igen.

Har du samma erfarenhet rörande alla arter av clowner? Att om man har en markant större och de övriga mindre brukar det fungera fint eller specifikt denna Polymnus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror polymnus är snällare mot varandra än de flesta andra clowner.

Men i stort sett verkar percula, ocellaris och skunkclownerna fungera liknande. De andra clownerna kan jag inte yttra mig om.

Jag kan säga att jag hade 5 ocellaris (två svarta och tre vanliga) och det gick hur bra som helst ända tills jag skaffade en anemon, då j*vlar blev det bråk!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...