Gå till innehåll

Eduktor, teori och hur göra?


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag har kikat lite på eductor teknik efter ett någon nämnde det här på forumet.

Teorin som jag förstått det är att man monterar ett rör med öppen bakdel på ett utblås. Då kommer dels utblåsets stråle att flöda ut ur andra änden av röret, men utblåset kommer skapa ett undertryck eller liknande som gör att det sugs in vatten i det större rörets intag i bak.

Det här verkar vara en propert byggd eduktor:

post-5646-14468925636285_thumb.jpg

Jag blev intresserad av tekniken och byggde en grov testmodell och satt i ett akvarium. Jag drev den med en aquaclear powerhead som har ganska hård stråle vanligtvis.

Här är en grov genomskärnings skiss av hur jag byggde den. Hoppas den går tyda:

post-5646-14468925636367_thumb.png

Jag upplever strålen som kommer ut som stor och mjuk. Jag har provat blåsa ut luft tex ibak för att se om vattenflödet in i röret ibak är något att hurra för. Den tar ganska lätt med luftströmmen och blåser ut den.

Jag funderar på att implementera den här typen av teknik på mitt kommande kar. Är det någon som har några bra tips på hur man kan göra detta så effektivt som möjligt med lätt konstruktion?

Spelar det någon roll hur långt "eductor" röret är? På min prototyp blev den runt 10 cm, det var nog lite overkill.

Får man med mer vatten bakifrån om man minskar rör diametern och komprimerar utblåsets stråle? Detta verkar vara vanligt ser jag nämligen. Mitt mål är ju en stor mjuk stråle men den får ju gärna transportera mycket vatten med.

En riktig eductor verkar ha en vacker trattform istället. Gör det stor skillnad om man kan lyckas få till det?

Sedan undrar jag lite, finns det någon nackdel med detta? Det verkar vara ett väldigt smidigt och bra sätt att få större och mjukare flöde ur en pump, är det något jag missar eller varför är de inte mer populära? Jag såg några eductor munstycken från interzoo mässan med. Är det bara så att de inte fått någon större exponering inom akvaristiken?

Ursäkta teorin med om den är åt hel****, det är bara mina tankar om hur det verkar fungera som står ovanför. Inget jag saxat ut från en manual :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två stycken på mitt returrör, det sitter en Laguna Freeflow 4500 som pump, och jag kan ärligt säga att jag inte upplever något "ökat flöde" på utloppet, men iofs så är det svårt att mäta utan riktig utrustning, men det är min upplevelse iaf. Upplever du ett ökat flöde så ska du ju testa detta mer tycker jag. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det du vill åstadkomma med eductorn? Att den inte är så populär tror jag beror på att den inte har nåt direkt syfte i ett akvarium, streamerpump är effektivare för att generera flöde per energienhet investerad.

Det eductorn är väldigt bra på är att skapa ett flöde i en fluid (gas eller vätska) genom att pumpa en högtrycksfluid genom munstycket som drar med sig andra saker som kanske inte är så lämpliga att köra genom en pump (typ stenar, grus, cement) eller för att blanda två fluider med varandra på ett väldigt effektivt sätt om den är rätt designad (t.ex. vatten och luft, tänk skummare), och visst, så har jag för mig att den skiftar tyck mot flöde, men särskillt effektiv blir den ändå inte... Det man verkligen kan tänka sig att eductorn är bra på är att sätta på returen ifrån returpumpen, så att man byter ut resttryck mot flöde, samtidigt som det avsmalnande munstycket borde generera mer mottryck mot pumpen så att den drar mer energi, och då kanske det igen är bättre att använda den energin i formen av en streamerpump som kan vare effektivare... Inte helt lätt att ha koll på alla variabler...

Hela tekniken bygger på att man har ett munstycke som konvergerar (går ihop) och sen ett rör med en förträngning (timglasform) för att generera maximal blandning av de två fluiderna så att "sug"-fluiden får maximalt med energi av "driv"-fluiden, och omvandla tryck mot rörelse. Formen på bägge delarna är relativt viktig, munstycket bör smalna av (konvergera), röret bör först smalna av (konvergera) och sen breddas ut (divergera)

Vet inte exakt vad som sker i ditt experiment, men att strålen blir bredare beror nog på att det genereras turbulens i röret, om den sen kommer sätta mer eller mindre vatten i rörelse än med ett rakt utlopp är vet jag inte, kan för tillfället tala för båda sidorna i den frågan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beni: Detta skriver du: "Det man verkligen kan tänka sig att eductorn är bra på är att sätta på returen ifrån returpumpen, så att man byter ut resttryck mot flöde"

Där är min tänkta applikation. Jag kommer ha två stycken utblås från en stark returpump och vill gärna bredda ut flödet istället för två hårda strålar. Min nuvarande plan var att förstora rören men jag såg eduktor rören. Jag läste på hur de fungera men förstod inte riktigt och byggde en prototyp för att testa med. Tråden är ju startad för att få något vett på vad jag har lyckats med :-)

Jag vet ju inte riktigt hur pass mycket flödet ökar och breddas. Det kan ju vara placebo effekt för att jag "ser vad jag vill se". Jag lyckades med ett kul experiment idag dock.

Jag har lite siffror här med. Pumpen jag har är en Aquaclear 70, den ska pumpa 1500 l/h enligt spec. Den är kopplad till ett 16 mm VP rör och på dess utblås har jag enligt ritningen ovan satt på ett 10 cm långt 50 mm PP rör. Jag har provat med ett 20 mm rör med men det gav inget effekt att tala om.

Jag lyckades få pumpen att göra effektiva vågrörelser i ett 375 liters kar(150 långt) men jag provade aldrig att låta pumpen köra på det viset utan min "eduktor". Så det går ju inte heller dra någon vettig slutsats av... Vågen blev ungf 2 cm hög.

Din idé där med turbulens i röret känns som om det kan vara rätt det med. Jag är ganska skeptisk till mina egna resultat jag tror jag har, men samtidigt känns det logiskt ändå. Men jag ser ju tydligt hur vattenflödet går när jag river upp smuts i karet tex.

Som sagt så är min tanke att få ut mer av returpumparna. Inte att ersätta streamers med powerheads.

Laggeman: Ja titta där, du har ju saken! Dina ser ju kalasfina ut, men det är intressant det du säger om att de inte genererar mer flöde märkbart. Men dina utblås ser små ut jämfört med min 50 mm i mitt test, det kanske gör skillnad. Eller så är det som jag skrev ovanför att jag "ser vad jag vill se" :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du utfört testet? Har du satt pumpen som ska ha de tillkopplade eduktorerna i sumpen så du ser om du fortfarande får önskad effekt då du tappar trycket från lyfthöjden? Dessutom försvinner lite tryck ur det lilla munstycket som de flesta sätter på sin returledning för att dra in luft vid eventuellt strömavbrott. Anledningen till att jag skriver detta om tryck är för att jag har läst på lite om eduktorer själv för ett tag sen och de flesta foruminlägg jag stötte på var folk som försökte framhäva vikten av att kunna behålla ett relativt högt tryck i systemet för att eduktorerna skulle ge effekt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen är en powerhead som sitter direkt i karet, så den har tappar inget tryck pga tryckhöjd. Men den ska vara svagare än den pump jag har tänkt använda, även efter att den tappar tryck pga höjd.

Jag har läst lite mer på det här. Det är ganska roligt detta för eductors verkar vara lite av en "lost art" inom akvaristiken. Det finns lite grann skrivet från början av årtusendet. Men annars verkar det som folk gett upp på det till favör för tex streampumpar.

För att kunna använda en riktig penduktor(kortare eductor i princip) eller eductor så måste du ha en j*kla pump. Som klarar ungefär 10 psi i det här fallet. Det verkar kunna översättas till att den ska klara trycka runt 7-8 meter iaf. Då ska man kunna få en eductor som kan ge nästan 5 gånger så mycket vatten med eductorn monterad(jämfört med vad som pumpas genom eductorns smala hål utan eductor tratten).

Min pump ligger nog på 5 psi som högst, så en proper eductor kan jag inte göra.

Men mitt test är inte helt placebo. Verkar det som.

En kille har gjort i princip samma sak som jag i den här tråden: http://www.thereeftank.com/forums/f151/diy-eductor-23330-5.html&postcount=70 kolla inlägg 70.

Jag får en viss venturi effekt på mitt större rör, vilket jag kan testa tex genom att placera en luftström bakom röret röret. Det drar med luften och skjuter ut den med strömmen.

Min nuvarande slutsats är att detta ger en viss ökning av flöde, samt breddar upp strålen något. Men ingen av skillnaderna är dramatiska. Men positiva likväl. då jag inte gjort ett avsmalnande munstycke så blir det inte jobbigare för pumpen att pumpa jämfört med utan min skapelse.

Riktiga eductorer verkar spännande, men de pumparna verkar dra nästan dubbelt så mycket el som min nuvarande och den skillnaden kan inte motivera. Priset är nog inte heller att leka med :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...